fredag 9. september 2016

Om Latvia,september 2016

Republikken Latvia er en av de baltiske statene, og ligger i nordøstlige Europa. Store deler av Latvia er skogkledt. Her er svært mange små elver, og over 3000 sjøer. Daugava er den lengste elven.

Kart

Landet var okkupert av Sovjet mellom 1940- 1941, og av Tyskland fra 1941- 1945. Så videre okkupasjon av Sovjet fra 1945- 1991. Landet har om lag 2 millioner innbyggere, språket er latvisk. I 1991 erklærte Latvia sin uavhengighet. Latvia er medlem av EU, og innførte valutaen euro i 2014.

Flagget

I Latvia er presidenten statsoverhode, og han er sjef for Latvias væpnede styrker. En president sitter i 4 år. Raimonds Vejonis ble president i Latvia i 2015. Han er født i 1966, så han er en ganske ung president. Han har sin utdannelse fra Tallinn universitet, fra Tampere universitet i Finland, og fra universitetet i Latvia.

Presidenten i Latvia

Latvia besøkte jeg i juli 2007. Første stopp var i hovedstaden. Riga ble grunnlagt i 1201, og er kjent for sine bygninger i jugendstil, og ellers for alle middelalderbygningene. Vi var på en rundtur i gamlebyen og jeg ble imponert over den maleriske gamlebyen i Riga.

Mange flotte bygninger

Historisk bygning

Vi var oppe i et tårn der vi hadde god utsikt til byen. Vi så Frihetsmonumentet over alle falne for landet, og helt tilfeldig kom vi senere forbi da den tyske utenriksministeren la ned krans. Han var påstatsbesøk i Latvia.

Utsikt fra tårnet

Frihetsmonumentet

Tyske utenriksminister til høyre

Om kvelden spiste vi middag på en populær restaurant som het Lido. Den lå litt utenfor sentrum. Restauranten hadde en spesiell innredning med bjelker i taket. Her så vi også folkedans.

Restauranten

Folkedansere

Vi bodde sentralt i gamlebyen, og etter restaurantbesøket var det fortsatt tidlig kveld, og noen av oss spaserte i denne spesielle gamlebyen. Vi så blant annet Svenskeporten. Dette området var i 1629 under svensk styre. På andre bildet under er jeg sammen med en dame fra Stranda som var med i reisegruppen.

Svenskeporten

Spasertur i gamlebyen i Riga

Neste dag dro vi videre til Jurmala som er en populær badeby i Latvia. Byen var alt for 150 år siden et kjent bade- og rekreasjonssted. Hit reiste ofte det russiske aristokratiet.

Fra Jurmala
I hovedgaten i Jurmala

Vi kjørte videre til Liepaja, der ble det lunsj på en restaurant som oversatt til norsk het: Den gamle kapteinens hus. Bygningen var fra 1700- tallet. Vi fikk servert meget god mat.

Restauranten

Det ble tid til å rusle rundt i dette området av Liepaja som betyr Lindetrær, og det var det mange av i byen. Byen var opprinnelig et fiskevær, men ble en viktig marinebase. Men nå skulle vi kjøre fra Latvia for vi skulle videre i Baltikum.

Fra Liepaja

Neste blogg kommer tirsdag 13. september, for i helgen blir det stor festivitas i familien. Dina skal konfirmeres. Om dette skal jeg fortelle i neste blogg. Bildet under er fra 2002, jeg sitter med konfirmanten på fanget.