tirsdag 4. april 2017

Om Singapore, del 2, april 2017

Mitt tredje besøk i Singapore var i november 2013. Da var reisens mål Singapore, og besøket varte  om lag en uke. Første dagen kom vi dit ut på ettermiddagen lokal tid, dermed ble det ikke mer tid enn middag og en tur innom Raffles hotell.

På Long Bar

Neste dag kom to til fra familien, så nå var vi et lite følge på fem personer. Vi opplevde så mye i Singapore at jeg skal kun fortelle litt her. En dag tok vi Hop on buss for å få et overblikk over byen med mange høyhus, også fine boligblokker. I Singapore bor mange indere, og vi kjørte gjennom området kalt Litle India. Det bor også mange kinesere i Singapore, ca.74 % av befolkningen.

Fine boligblokker

Fra Litle India

Kalenderen viste november, men her var de kommet langt med julepynten. Nå passerte vi flere store juleutstillinger. I denne rundturen med buss var også innlagt en tur på kanalen med en liten båt, da var mørket i ferd med å senke seg og lysene i byen ble tent.

Juleutstilling
Også båttur

Lysene kom på

En dag ble det besøk i Den botaniske hagen. Jeg hadde før kun sett området med Orkidéhagen, men nå gikk vi rundt og fikk sett regnskog, og andre idyller.

I regnskog
Andre idyller
Fra orkidéområdet

Vi besøkte Sentosa, og her så jeg var store forandringer siden sist jeg var her. Vi gikk opp i høyden før vi spaserte tilbake nedover mot havet. På Sentosa står en stor løvefigur kalt The Merlion. Den er blitt et nasjonalt ikon.

Løven på Sentosa
Vasser i Sør Kina havet

En kveld var vi på kveldssafari. Vi fulgte et lite tog som kjørte gjennom et område med mange typer ville dyr, men vi hadde ikke lov på bruke blits, dermed ingen bilder. Forbudet var fordi det var høy teknologisk belysning så dyrene skulle tro det var måneskinn. Det var litt skummelt også.

På kvelds safari

Vi besøkte Singapore Art Museum. Der så vi mye variert og interessant kunst. Jeg skal kun nevne rommet som var innredet som et klasserom med figurer som viser en skoleklasse i det gamle Burma. Systemet tar over tankeprosessen. Elevene lærte kun det lederne på toppen tillot. Rommet het: Det syke klasserom.

På museum

Vi spaserte flere ganger i kanalområdet som jeg synes har flere idyller. En dag kom vi forbi en gruppe med statuer. De skulle vise at før i tiden var dette et livlig handelsområde. Vi var i november, men likevel uvant å se så mange pyntede juletrær, og pynten var variert.

Fint ved kanalen

Samling med statuer
Variert julepynt

En dag var det feiring, da blant annet med Afternoon tea oppe i 67. etasje et sted med fin utsikt. Denne gangen var det servert som buffé, det var nytt for meg, men utvalget på buffeen var ypperlig med mange fristende godbiter.

God utsikt

Ny vri på Afternoon tea

Det ble mange opplevelser under oppholdet i Singapore. Det var mitt tredje besøk her, og jeg fikk virkelig sett stedet. Her er kun tatt med litt. På avreisedagen beundret jeg igjen den utrolig fine flyplassen i Singapore, Changi. Nå var de i full sving med julepynting, blant annet med å lage en grønn kopi av Colloseum. Det ble en vellykket tur til Singapore.