mandag 2. desember 2019

Reisen i Malaysia, del 8, desember 2019

Mandag morgen 18. november etter frokost, hadde jeg god tid til dagens program skulle starte. Jeg satt en stund på verandaen og så på utsikten, før jeg møtte ved bryggen til oppsatt tid. Vi gikk om bord i båtene, men nå skulle vi kun krysse elven, det tok noen få minutter.

Utsikt fra verandaen

Utsikt til andre siden

Gruppen vei om bord

På andre siden stod bussen klar, vi skulle kjøre ca. 45 minutter til en grotte. Vi kjørte forbi boplasser, landskap også med palmer, en grønn natur.

Boplass
Landskap

Så var vi framme ved Batu Tuluq- grotten. Her er en gruppe av grotter i kalksteinklipper. Grottene ble for rundt 500- 900 år siden brukt til gravsted. Hulene ble oppdaget i 1984, dette er en unik kulturarv. Vi gikk flere trapper opp, så inn i grotten.

Grotte i fjellet

Inne i grotten
Hull i huleveggen
Fra hulen

Guiden lyste opp i taket, der var tett og svart av flaggermus. Man kunne gå noen trapper til for å se på utsikten. Jeg gikk kun et par trapper til, da var jeg fornøyd. Jeg gikk ned igjen og så på blomster og noen store ender eller gås.

Trappene videre
Blomster
Ender?
Fint område

Etter besøket i hulen, kjørte vi et lite stykke til den lille byen Bilit. Der bodde en av Sabahs mange minoriteter, Orang Sungei. På malaysisk betyr det "folket fra elven". Orang betyr folk. Første jeg traff på var en kry hane.

Kry hane
I Bilit

I byen var kun noen små hus, et par butikker, en moské, skole og en politistasjon. Pluss et lite  hus som stod litt for seg selv. Da vi passerte det hørte vi høy fuglekvitter. Guiden fortalte det var lydbånd med kvitter for å lokke til seg tårnsvaler. De flyr inn oppe under taket, og inne der legger de egg. Særlig svaleredene blir samlet inn, de blir solgt i dyre dommer. De kan bli solgt helt opp til 100 000 US dollar for 1kg svalerede.

Moskeen
Politistasjonen
Hit lures svalene

Vi kjørte tilbake nedover mot elven. Når vi ser alle palmene forstår vi hvor stor produksjonen er av palmeolje. Det er frukten på oljepalmen de presser til palmeolje. Mens vi ventet på båtene, så vi en gjeng skolebarn som sikkert også skulle over elven. Tilbake ved hyttene gikk vi rett til lunsj.

Skolebarn
Full fart på elven
Vi er framme

Etter lunsj ble det pause på hyttene. Det ble te kl. 15. 30. Men det stod mer på programmet ut på ettermiddagen. Først båt over elven, så et stykke med bussen dit vi skulle vandre en tur gjennom en del regnskog. Da vi kom fram, måtte jeg først beundre en fargerik blomst, Vi kom forbi lianer der jeg så for med Tarzan svinge seg mellom trærne. Nå nærmet vi oss hulen vi senere skulle se flaggermus dra ut på jakt.

Fargerik blomst

Vandretur
Lianer i regnskogen

Vi nærmet oss hulen, men fikk først se en vill orangutang som brukte å komme ut fra skogen for å lete etter frukt. Der satt den og spiste frukt, men i god avstand fra våre nysgjerrige blikk. Vi stod utenfor hulen og ventet på flaggermusene. Da så vi flere ørner som satt utenfor hulen. Så begynte flaggermusene og fly ut på jakt.

Orangutangen
Ørneunge ved hulen

Flere ørner sitter ved hulen

Hulen

Så kom svermer av flaggermus

Vi avsluttet dagen med middag i matsalen på lodgen. Dette var vår tredje og siste overnatting her. Neste morgen var avreise.