søndag 22. mars 2015

Ukeoversikt for tredje uke i mars 2015

Da er det igjen bare en uke av første vårmåned. Det har skjedd litt av hvert denne uken også. Tirsdag var jeg på kino og så Phoenix, en interessant film jeg har fortalt om.

Fra Phoenix

Onsdag var det rydding i gamle bilder, og da var det forskjellig som dukket opp. Det var spesielt å studere et bilde fra konfirmantundervisningen. Den foregikk i et ungdomshus som for lengst er revet. Det stod på Sunnmøre, for de som er lokalkjent så lå det rett før vi kom til Aurvåg, i krysset der veien gikk ned i Kalveneset. Det er en del år siden.

Konfirmanter

Midt iblant bildene var tre fra sildefisket våren 1967. De er tatt om bord på MS Lervik Senior. Når jeg ser bildene har jeg lyst på: Stekt sild, boknasild, lettsaltet sild, spekesild, og ikke minst sildekaker.

Silda tas om bord

God fangst

På vei til land

Jeg fant også et bilde klippet ut fra Vestlandsnytt som skrev om festen som Tjørvåg Vel holdt for pensjonistene 1. mai 1977. På bildet ser vi damene som stod for kakene. Bildet er uklart, men kanskje noen ser hvem damene er. Jeg er nr. 4 fra høgre på bildet.

Blide damer

  Tidligere i uken leste jeg i Aftenposten om solformørkelsen som skulle komme fredag.  I Oslo ville den starte 09. 46, maks var 10.53, og kl. 12.02 skulle den være over. Det var bare å vente.

Fra Aftenposten

 Så kom fredagen, men det var overskyet vær. Da solformørkelsen var i full gang, gikk jeg ut på balkongen og så opp på skyene, plutselig ble det en liten lysning i skydekket og jeg så i en blek sol som nesten var helt dekket av månen. Jeg tok først et bilde, ventet litt og tok ett bilde til. På de to bildene kan en ane fenomenet.

Bilde en

   Bilde to

Siden det var overskyet var det ikke så godt å merke ute at det ble mørkere, men da jeg gikk inn, ble det etter hvert så mørkt at det var nummeret før jeg måtte slå på lys. Så var det gradvis over. Dette er den største solformørkelsen som har vært i Norge på 94 år, og neste sies å komme i 2061.

Ute var i starten som før

På bloggen jeg skrev fredag sa jeg at det var synd jeg ikke hadde tatt bilder av flere fosser i Norge. Jeg glemte helt å ta med at jeg stoppet opp og beundret en foss da jeg vandret langs Akerselva. Da tar jeg med det bildet her.

Foss i Akerselva

  I går var jeg til El- kjøp og handlet en ny DVD- spiller, for jeg liker å se filmer. Best liker jeg å se filmer på kino, men iblant er det hyggelig å sitte i sin egen stue å se en god film. En ekspert fra familien koblet den til tv og gjorde alt klart. I gårkveld så jeg en DVD- film jeg fikk i julegave. Den het: De urørlige. Filmen likte jeg godt. Nå er jeg klar for en ny uke.

Filmen jeg så
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar