lørdag 4. mai 2024

Helgetur til Warszawa

 Juni 2013 dro noen av oss på en helgetur til den polske hovedstaden. Vi sjekket inn på hotell Westin. Vi kom litt sent på ettermiddag, så det ble ikke så mye gåing i byen. Det blåste litt. Vi fant en restaurant der vi ville spise middag. Jeg valgte gulasj-suppe, den var fyldig og god.  Det ble ingen sen kveld.

Her bodde vi


 God middag

Fredag 14. juni så jeg først på utsikten fra hotellrommet. Da vi var klar, møtte vi som avtalt noen ute på byen der vi skulle spiste frokost sammen, 

Utsikt fra hotellrommet


På vei til frokost

Men så skulle vi  spasere et lite stykke, og  kom forbi det svære Kultur-palasset som ruvet i bybildet. Det er 237 meter høyt. Så tok vi taxi til gamlebyen, men siste stykket gikk vi.  

Kultur-palasset


Vi kom da forbi en kirke, og jeg gikk en liten tur inn. Så videre og da så vi det tidligere kongelige slott.

Fra kirken

Slottet

Så var vi i gamlebyen som er et spesielt område, med lave fine hus og mange uteserveringer og vi spiste middag på en av dem, det var fint vær og en fin kveld.

I gamlebyen

Et fint sted gamlebyen

Lørdag 15. juni så vi mer i Warszawa, vi kom til en liten park, derfra hadde vi utsikt  bort til minnesmerket med Den ukjente soldats grav. Vi gikk helt bort, og så de to soldatene som holdt vakt.

Den fine parken
Utsikt til minnesmerket

De to vaktene. Ilden brenner alltid


Vi gikk videre og kom igjen forbi en kirke, og jeg gikk inn, Det var fin innredning. Senere tok vi taxi til gamlebyen, og der spiste vi middag i en kveld med fint vær.

Fint i kirken
Jeg venter på middag

Søndag reiste vi tilbake  fra hovedstaden i Polen. Vi hadde hatt en fin helg der. Nå fikk vi tid til en liten spasertur før vi dro til flyplassen. Så tilbake til Oslo.  

Tid til en spasertur

Bilde tatt fra et kort jeg kjøpte




 


 

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar