tirsdag 7. mai 2024

Helgetur til Wien juni 2013

Vi kom dit fredag kveld 21. juni, så da ble det kun å spise middag og slappe av. Neste dag gikk vi ut for å se på byen, det var strålende vær. Først så vi på den flotte Stefandomen, en katolsk katedral. Inne i kirken var også fint.

Den flotte Stefandomen

Inne i kirken

Videre så vi en statue av den kjente forfatteren Goethe, som var æret med en statue her i Wien. Vi passerte flotte bygg som var museum.

Statuen

Her Historisk Museum

Så kom vi til Folkets Hage i Wien. Der var flott med mye fine blomster, prydtre og fontene, en svært fin park å besøke.

Fra parken

Også med fontene

Rådhuset i Wien er kjempefint et strålende bygg. Votis-kirken er også et staselig bygg, her var jeg inn, der var også fint, blant annet fine glassmalerier

Rådhuset

Votiskirken

Fine glassmalerier

Vi besøkte hjemmet til den berømte psykiateren Sigmund Freud. Han hadde dr. kontoret sitt i leiligheten han bodde. Nå er det museum, og det var interessant å se.

Fra venterommet

Om kvelden var vi på konsert i det kjente konsert-bygget der Nyttårskonserten blir holdt hver 1. nyttårs-dag. Men nå var det kun noen som spilte kledt i gammel stil som spilte. Men konsertsalen var flott, og en fin konsert å overvære.

Konserthuset
Orkesteret

En fin sal

Neste dag var søndag etter frokost, tok vi Hopon Buss, og gikk av på en bro, derfra gikk vi ned der det var en festival, vi var en kort stund, så gikk vi til utsiktspunkter og så på Donau. Senere dro vi for å se det berømte slottet Shønenbrunn.

Utsikt til Donau

Slottet

Flott park ved slottet

Neste dag var mandag og avreisedag. Men vi fikk tid å besøke Belvedere-slottet. Der spiste vi først frokost på slottskafeen. Vi besøkte også maleriutstillingen som er der. Der henger det berømte bildet malt av Gustav Klimt. Det heter Kysset. Men nå var det tid å dra til flyplassen og reise hjem. Vi hadde en flott helg i Wien.

Slotts-frokost

Det kjente maleriet

Nå skal jeg på en tur noen dager, så her blir stille på bloggen, men om ca. en uke skal jeg fortelle om den turen.