lørdag 15. august 2020

Dans og og vær glad, august 2020

Jeg kom over noen bilder som gjorde at jeg måtte smile, det trenger vi nå når må vi iblant må  vandre rundt med ansiktsmaske og stadig vaske hendene. Bilde var da vi danset zorba på Rodos. Vi var en uke på den greske ferieøya, var på utflukter, og vi var på landsbyfest i Kamiros. Der ble vi høflig tatt imot i døren. Senere ble vi med i dansen.

På båttur på Rodos
Mottatt på landsbyfest
Vi danser zorba

Jeg har også svinget meg i Marokko. Første gangen jeg var der var først en uke i Agadir, så en ukes rundtur i landet. Men det var på en kveldsutflukt i Agadir det ble dans. Vi besøkte en gammel berber by, der ble vi mottatt av dansende berbere, så servering, og mer dans.

Mottatt med dans

Berberne underholder

Så mer dans, jeg nr. 2
fra høyre

Den gangen Jugoslavia var eget land, var vi der på to ukers ferie i Cavtat. En kveld var vi på¨jugo- slavisk aften. Der var en eldre kar som underholdt, og skulle tydelig by damene opp til dans. Alle tok det med godt humør. Da bilder skulle tas, var han raus med klemmene.

Her underholder han

Så ble det min tur

Etter hvert ble det en ukes ferie på Madeira, øya jeg synes var som en eneste stor blomsterbukett. En kupert, men vakker øy. En dag var vi på lavavandring, blant annet gjennom en akasieskog. Den glemte jeg forresten å nevne da jeg skrev om skogsvandringer. Etter lavavandringen, kom vi til et sted vi fikk servering, samt en ungdomsgruppe viste oss folkedanser. Til slutt kunne den som ville bli med i danseringen.

Vakker øy

Lavavandring også
i akasieskog

Ble med i danseringen,
nr. 2 fra høgre


På et cruise i Middelhavet var en av havnene Korfu. Vi var der om kvelden, og besøkte da en taverna. Der ble det oppvisning i folkedans, og til slutt var den som ville med i dansen.

På cruise
Zorba? Her nr. 2
fra høgre

På rundtur i de tre baltiske land, startet vi i Latvia.  I Riga ble det middag på en restaurant litt utenfor sentrum, så folkedans, til slutt ble vi damene budt opp til dans.

Restauranten
På dansegulvet

På cruise på Nilen ble det også dans. Da skulle vi en kveld møte i spesielle kostymer, og handlet i butikken om bord. Det ble latter da vi etter hvert møtte i våre kostymer.

Cruise på Nilen

Ringdans

Da vi var på to ukers besøk på Cuba, stoppet vi en dag i byen Bayamo. Her skulle vi blant annet på en konsert. En kjent gruppe skulle spille for oss, og vi fikk prøve oss på salsa. Den dansen er travel, men artig.

I Havanna på Cuba

Gruppen som spilte
 i Bayamo

Travelt med salsa, jeg
til venstre, konsentrert

På turen til Malaysia og Borneo, var siste dagene i Kota Kinabalu. Siste kvelden var det avskjeds middag ute i det fri. Der var underholdning av "innfødte" og de kom ned blant publikum og hentet folk som skulle delta i stolpedansen. Plutselig stod en ved meg, og jeg lot det stå til. Jeg hadde sett stolpedans før, og tenkte det går sikkert bra. Det gjorde det også.

I Malaysia
Karene som underholdt

Jeg er med på
stolpedansen
     

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar