tirsdag 4. august 2020

En aktiv juli 2020

Mye har skjedd i juli, og været har vært skiftende, men også dager med sol. Det var fint vær da jeg var inn til Oslo 2. juli for å se det nye Deichman Bibliotek. Det imponerte. Åpen løsning, men flere plasser å slappe av med en bok for eksempel.

Et spesielt bibliotek
Åpen løsning
Men steder å sitte
En fin dag i Oslo

Været var variabelt med både sol og regn. En dag kom mørke skyer, plutselig haglet det, men mest det jeg vil kalle regnhagl, og så tordnet det. Bildet under tok jeg på balkongen rett etterpå.

Vasshagl

Fredag 10. juli var vi flere samlet på Munchs Brygge. Her ble det middag med mye godt. Fra balkongen her har de fin utsikt til nærmiljøet og utover Oslofjorden. Og lille Joni tok del.

Fint på balkongen
Ved bordet
Joni er med

Det var flere fine dager før jeg dro på Norges- tur. Blomstene i balkongkassen vokste og trivdes. To damer kom på søndagskaffe.

Blomstene trivdes
Klart for søndagskaffe

14. juli dro jeg på tur til Finnmark. Først fly til Hammerfest, så tur med en stor og behagelig buss. Vi besøkte videre Karasjok, Honningsvåg, Hammerfest, til slutt Alta, derfra fly tilbake til Oslo 20. juli. En tur i flott landskap, og mye å se og høre om. Jeg så til og med reinsdyr i gatene. Det ble sommertur likevel i disse koronatider.

Tur i flott landskap
Midnattssol
Reinsdyr på bytur

Sammen med Ruth foran
Nordlyskatedralen

Onsdag 22. juli ble jeg med på utstilling i Astrup- Fearnely museet i Bjørvika. Der var utstilling av afrikanske kunstnere. Mange fine bilder i skarpe farger. Vi avrundet besøket på en restaurant på Aker Brygge. På vei til museet passerte vi en gruppe padlere som lærte å bruke kano.

Padlere
Besøker utstilling med
afrikansk kunst

Fredagen ble det grilling på Kolsås, nydelig vær, og god stemning. Vi var flere fra familien som møttes, som vanlig stod Stephen for grillingen.

Det grilles
Fint julivær

Torsdag 30. juli tok jeg bilde av månen som var stor, men ikke fullmåne før om noen dager, det var bra jeg tok bildet, for da det var fullmåne var det overskyet.

Nesten fullmåne

Siste dagen i juli var jeg inn til Oslo og så på blomsterprakten ved Rådhuset. Det var en fornøyelse å se hvor fint det tok seg ut. Vi ruslet også rundt og så på flere statuer i området.

Blomsterprakt
Søte blomster
Sammen med dykkeren
på Honnørbryggen
Så kom toget
Så statuer også

Så var juli over, og jeg snudde over til august på to kalendere jeg pleier å nevne. Den ene viser en hund i solnedgang, den andre en sommeridyll.

Hunden
Sommeridyll malt med
pensel i munnen

Da var juli over og vi startet første dag i august med nok en grill, været måtte nyttes. I starten var det så varmt at vi måtte sitte på baksiden av huset.

Ved kjøkkeninngangen

Så grill på hovedterrassen. Merkelig så godt det smaker med grill hver gang. Som vanlig var grillmesteren i sving, vi spiste og koset oss. Til slutt så vi merkelige skyer på himmelen. Vi gikk vi inn i siste sommermåneden i fint vær. Det ble en aktiv juli måned for meg.