fredag 21. august 2020

Møte med forskjellige dyr, august 2020,del 1

Igjen satt jeg på en benk og slappet av i det flotte været, jeg kom fra butikken og tok en pause. Da kom den riklete katten spaserende forbi, sist hadde den satt seg ned som om den ville prate. Nå spankulerte den forbi som om det var selveste kongen på tur. Da vandret tankene til katten jeg så i Delfi, fargene på pelsen var lik, men den katten sov som en stein. Jeg var på tur i Hellas, og var på besøk på ruinene av tempelet i Delfi der orakelet hadde gikk råd til mektige menn.

Fra området i Delfi

Tempelruinene til
orakelet i Delfi

Så passerte jeg den
sovende katten

Så til et større og farligere dyr. På reisen i Sør- Afrika var vi også på safari, og en morgen vi var i gang, stoppet vi for å se et nesehorn, det beitet tett ved veien. Det var litt skummelt.

Utkikk

Der stod nesehornet

På samme reise var vi kommet til Durban, derfra skulle vi videre med fly, så vi tok avskjed med sjåføren. Før på dagen, vi hadde stoppet på en bensinstasjon, og der kom sjåføren tilbake med en hundevalp. En ung gutt hadde ville han skulle kjøpe den, sjåføren falt for fristelsen. Han hadde betalt det som i norske kr ville blitt litt over 20 kr. Det var gave til sønnen og kona. Valpen skulle hete Tema etter reiseselskapet.

Durban

Sjåføren med lille Tema

For mange år siden ferierte vi på på Gran Canaria. Da var vi en dag på besøk i en westernby som blant annet ble brukt til filminnspillinger. Vi dro dit mest på grunn av den yngste. Det ble opptreden med buskap gjennom gatene, og ryttere på hester.

Buskapen i gatene

Hest med rytter blir
studert

På første turen i USA besøkte vi også Washington DC. Der var vi inne i Det Hvite Hus, og vi besøkte Capitol Hill. I parken der fikk jeg tatt et spesielt bilde. Et ekorn og en due sitter et stykke fra hverandre på en kant og ser på livet i parken.

Fra Capitol Hill
Ekornet og duen i parken

På besøket i Kenya for et par år siden, besøkte vi et senter med giraffer ved Nairobi. Da fikk vi også mate dem. Giraffene er noen staselige dyr med den lange halsen.

Giraffer

Jeg mater en giraff

Staselige dyr

På en busstur i Spania, i Andalucia, for mange år siden, var vi også en tripp til Gibraltar. Da var vi en tur opp på toppen av klippen til Apeberget. Eneste stedet i Europa det finnes ville aper. Besøket ble avsluttet i byen nede ved klippen.

Vi nærmer oss Gibraltar

Her så vi aper

På en rundreise i India, også for en del år siden, stoppet vi en dag i en landsby. Vi skulle se på bylivet. Mens vi stod der kom en dromedar forbi, bak på vognen satt satt førere. Dromedarer blir ofte brukt til trekkdyr. En dromedar hører til kamelslekten, men har kun en enkel ryggpukkel.

Landsbyliv i India
Dromedar

På et helgebesøk i Helsinki hovedstaden i Finland, for noen få år siden, møtte vi en dame. Hun hadde med en stor hund som gjerne ville bort til oss. Damen fortalte at hunden var en valp, og het Arne. Jeg tenkte at denne hunden måtte bli kjempestor.

Hunden Arne
I Helsinki

Da jeg var på reise i Malaysia og Borneo i fjor, fikk jeg sett blant annet neseaper. De er også kjent som bekantan. Det er en rødbrun bladape, og lever i kystskogene på Borneo. Det pussige er de store nesene. Jeg så dem flere ganger da vi for med båt på elven. De holdt til i trærne ved elvebredden, og så pussige ut med de lange nesene. En morgen dro vi ut i båt i strålende morgengry.