torsdag 13. august 2020

Om vandring i skoger, august 2020

Jeg stod på balkongen en dag og så på den beskjedne skogen rett nedenfor, ikke noen skog å gå seg vill i, mer som en klynge med trær. Tankene vandret til spesielle skogsturer gjennom årene. Jeg tenkte først på da vi var innom byen Pécs på en tur i Ungarn. Vi fulgte et lite skrangletog inn i Duna Drava Nasjonalpark, Tilbake skulle vi gå gjennom Gemenk- skogen. Der var mange idyller med blomster og trær. Vi så også villsvinspor. Første bildet viser utsikten fra hotellrommet i Pécs.

Utsikt
Idyll i skogen
Også blomster

På rundreisen i Sør- Afrika i 2002, var vi på vei med buss fra Port Elisabeth til Wilderness. På den strekningen gjorde vi blant annet et stopp for å gå en tur i temperert regnskog, Tsitsikamma Forrest på Garden Route. Her så vi også et 36 m høyt tre som de sa var 800 år. De måtte 8 mann til for å rekke rundt den digre stammen.

Temperert regnskog
Ved diger stamme

Da vi var på langtidsferie på Tenerife i 2006, besøkte vi øya La Gomera. Der kjørte vi opp i høyden, og blant annet gikk en tur i verdens eldste laurbærskog. Her plukket jeg med et laurbærblad som jeg har ennå i albumet fra turen.

Fra La Gomera
Her spaserte vi
i laurbærskogen
Laurbærbladet

På rundreisen i Baltikum i 2007 var vi kommet til Litauen. En dag besøkte vi Det kuriske neset.  En guide tok oss med til Hekseskogen, et stykke fra Nida. I skogen var mellom trærne satt opp kunst- ferdige ting utskåret i tre, de fortalte om landets myter. På samme utflukten fikk vi se skog som var ødelagt av skarv. Masse skarv hadde i årevis forurenset skogen, 2- 3 mål stort.

Fra Kuriske Neset

Eksempel fra Hekseskogen

Skog ødelagt av skarv

På bussturen i Russland i 2010, var vi kommet til Moskva. En dag var utflukt til et område utenfor byen, det hadde tilhørt tsaren. Der hadde han et gods og palass. Nå gikk vi rundt på området, der var også en eikeskog.

Eiketrær

Fint område

På kjøreturen i California i 2012, kjørte vi også ruten kalt Big Sur. En dag stoppet vi ved en Naturpark. Flere ville gå tur i den, men da vi kom til et varselskilt, snudde de, og vi var kun to som tok en liten tur oppover i skogen med forskjellige typer trær. Men vi snudde da vi så hvor høyt det var til toppen, for vi skulle videre.

Varselskiltet
I skogen
Fra Naturparken

Nesten nede ved utgangen

På tur i Singapore i 2013, besøkte vi også øya Sentosa. Det er den største av de små øyene der. Her gikk vi opp i høyden, men gikk ned igjen til sjøen gjennom skog. Her var anlagt en tursti.

På vei nedover
Pause i varmen

På samme turen var vi i den Botaniske hagen i Singapore. Det er et stort område, og har også tropisk regnskog. Vi gikk en tur i den. Det er det eneste regnskogsområde innen en bygrense. Singapore har et tropisk regnskogsklima uten særskilte årstider. Temperaturen varierer fra 23 til rundt 27 grader varmt.

I regnskogen, jeg
tok bildet

Ganske varmt

I Etiopia i 2019 var vi på utflukt fra Addis Abeba. Vi skulle opp i høyden og vandre i en eukalyptusskog. Først stoppet vi og så på utsikten, så måtte en eselflokk forbi. Det var fint å
rusle i skogen.

Utsikten
Så eslene
I eukalyptusskogen

På en tur til Stettin i 2019, så vi Wood Crooked, den lå et stykke utenfor byen. Her er furutrær plantet i 1930, da var stedet fortsatt tysk. Hvorfor trærne har vokst slik de er, har ingen noen forklaring på. Men de er helt spesielle.

Krokete trær
Trærne var helt spesielle

Til slutt vil jeg ta med turen til Malaysia og Borneo i 2019. Da var vi i flere regnskoger. På Borneo var vi i regnskog for å se orangutanger som blir tatt vare på før de drar ut i vill tilstand igjen.