torsdag 21. mars 2019

Besøk i Ungarn

Ungarn er en republikk i Europa, landet har knapt 10 millioner innbyggere. Landet deltok på tysk side under Andre verdenskrig og ble påført store skader. Etter krigen ble Ungarn okkupert av Sovjet unionen. Opprøret i 1956 ble slått ned av Sovjetunionen. Likevel førte det til en slags nasjonal frigjøring.

Ungarns flagg

Jeg var på en ukes rundreise i Ungarn i 2003. Ungarn blir det 11. landet jeg har besøkt, men jeg skriver ikke om reisene i denne sammenhengen etter året landene ble besøkt. Jeg bare velger ut et av landene etter som det faller seg. Nå altså Ungarn, og jeg plukker bare ut noe av det vi opplevde der. Vi startet turen i Budapest i oktober 2003. Hovedstaden Budapest blir kalt "Donaus dronning."

Budapest

Hovedstaden er delt i to av elven Buda. Dermed har vi Budasiden og Pestsiden. Budapest har rundt 2 millioner innbyggere. Bildet under er tatt på det store torget på Budasiden. Der vaiet for anledningen det tsjekkiske flagget, for de hadde statsbesøk fra Tsjekkia.

Fra det store torget

Så til Pestsiden der vi blant annet så statuen av den første kristne kongen i Ungarn. Parlamentet i Budapest er et flott bygg. Dagen etter skulle vi videre fra landets hovedstad. Jeg føler jeg ikke har sett skikkelig Budapest, så jeg lurer på en helgetur dit når det passer.

Første kristne konge
i Ungarn

Neste dag dro vi ut fra Budapest, første besøk var i fabrikken som lager Herend- porselen, fortsatt i bruk i kongelige kretser i Europa. Her var også et museum der mye fin porselen av forskjellig slag stod utstilt. Vi fikk se hvordan porselen ble dekorert. Jeg kjøpte en søt, liten vase som suvenir.

Fra museet
Porselen blir dekorert,
guiden vår ser på
 Suveniren i
Herend- porselen

Neste besøk var i byen som ble kalt "Dronning Giselas by", Veszprém. Det er en av de eldste byene i Ungarn, en viktig middelalderby. Det var en av de første byene i Ungarn som fikk universitet. Vi overnattet på et hotell ved Balatonsjøen.

Fra Veszprém

Neste morgen dro vi til en av de kjente badekjeldene som Ungarn har mange av, det sies 1300. Ungarn har ikke kyst, havet er under jorda. Hvert 2.- 3. døgn skifter vannet seg ut naturlig. Jeg badet i en av de kjente kjeldene, vannet var varmt, rundt 30 grader, og skal være helsebringende.

Bad ved Balatonsjøen

Her i området besøkte vi et av Ungarns største slott. Det hørte til den kjente Festeticsfamilien. Det lå i fint terreng. Slottet hadde 101 rom, mange av salene var meget flotte. Så kjørte vi til et utkikkspunkt og så utover landskapet.

Slottet
Flott sal
Fra område ved
Balatonsjøen

Vi kjørte fra Balatonområdet og videre sørover til byen Pécs, der skulle vi overnatte. Først var vi på byvandring. Bildet under er fra det store torget.

Fra Pécs

Neste dag ble vi kjørt i et lite, åpent tog inn i skogen til nasjonalparken Duna Drava. Tilbake vandret vi gjennom Gemene skogen. Her passerte vi mange idyller. Vi så også spor etter villsvin, heldigvis møtte vi ingen dyr. Som avslutning ble det lunsj ute i det grønne.

Idyll fra nasjonalparken

Søndagen skulle vi ut på sykkeltur. Vi ble kjørt til en liten by, der fikk vi utlevert sykler og hjelmer. Vi syklet 2,5 mil og passerte gjennom to landsbyer, og vinmarker. Vi leverte syklene og gikk til en vinkjeller der det ble vinsmaking. En spennende opplevelse å dra på sykkeltur i Ungarn.

Klar å sykle på
søndagstur
En del av gruppen
utenfor vinkjelleren

Mandag morgen tok vi en knøttliten ferge over Donau, på andre siden stod bussen klar. Først besøkte vi en paprikafabrikk. I Kalocsa var vi inn i en staselig barokk- kirke, landets største. Der overvar vi en orgelkonsert som varte i 20 minutter. Det var en fin opplevelse.

Fra kirkerommet
i barokk- kirken

Så besøkte vi det berømte området Pusztaen. Vi skulle se hester og ryttere, pluss spise middag på stedet. Før vi kom fram, ble vi møtt av en rytter til hest, han snudde og red foran dit vi skulle. Der ble det oppvisning. Blant annet la hestene seg ned og lot som  de var døde. Etterpå ble det middag, da fikk vi høre folkemusikk.

Sammen med rytteren
 Oppvisning
Folkemusikk

Siste overnatting var i Kecsemét. Før vi dro fra byen var vi på byvandring. Blant annet besøkte vi
Rådhuset. Der satt vi i salen mens en fra huset orienterte. På bordet foran hver av oss stod en gave. Et kort over stedet pluss en miniflaske med aprikoslikør som de er kjent for. Jeg syntes det var en fin gest fra byen.

Kortet jeg fikk
Rådhuset

Så kjørte vi til flyplassen ved Budapest. Det ble en spennende rundreise i Ungarn med mange forskjellige opplevelser. Vi kom først til København, så Oslo, og videre for oss som skulle til Sunnmøre. I hagen hjemme ventet flotte høstfarger.