søndag 10. mars 2019

Reisen i Etiopia, del 6, mars 2019

Tirsdag 26. februar skulle vi videre, men først frokost på hotellet. Så sjekket jeg ut, leverte bagasjen og ventet på avgang. Klokken 08.00 startet den korte kjøreturen til flyplassen. Langs veien var folkelivet i full gang.

Venter på avgang
Folkelivet var i gang
Folk overalt

Framme på flyplassen i Gondar, gikk vi til flyterminalen. Straks vi åpnet inngangsdøren var første sikkerhetssjekk, før vi kom til venterommet en ny sjekk. Da vi gikk ut til flyet, tok jeg bilde av terminalbygget og av flyet.

Terminalbygget
Flyet

Det var strålende vær, solskinn og vindstille. Da vi var i luften, så jeg ned på landskapet. Etter en halvtime landet vi i Lalibela, flere gikk av, noen kom på. Vi hadde fått beskjed om å sitte i ro, vi skulle til neste sted.  Flyet kok av igjen, og etter en time til, landet vi i Axum. Dit skulle vi, og gikk ut av flyet.

Utsikt fra flyet

I Axum stod en minibuss og lokalguide klare. Tom og Sam var med, de var hovedguidene våre. Axum er berømt for å være Afrikas rikeste og mest eventyrlige arkeologiske område. Legenden sier at dette har vært dronningen av Sabas hovedstad. Først kjørte vi til et digert bad der det gikk trapp ned i begge ender av badet. Hit kom hun i sin tid og badet to ganger i året. Her skal visst fortsatt være folkefest i dette badet to ganger i året for å minnes denne historien.

Badet fra ene siden

Fra andre siden

På vei tilbake til bussen så jeg kameler for andre gang på denne turen, Men nå var det en stor flokk med voksne kameler ledet av en mann. Hvor de skulle er ikke godt å si.

Kameler
Hvor skal de?

Nå skulle vi besøke et arkeologisk område. Axumriket var et kjempeområde, her hersket Menelik som senere ble Etiopias første keiser. Axum var sentrum for en høy sivilisasjon, og var viktig for handelen mellom Afrika og Asia. Restene her er storslåtte gravmerker og gigantiske obelisker med uthogde mønstre og figurer. Det sies at Menelik vokste opp hos sin mor dronningen av Saba, men han besøkte sin far kong Salomo i Jerusalem. Det sies også at han fikk, eller smuglet ut, tavler med de 10 bud tilbake hit, og at de oppbevares her et sted i Etiopia.

På vei til utgravningsområdet
Mye legender og
historier
Fra området

Gamle gravstøtter
Flere obelisker

Vi spaserte til en lokal kafé og satte oss i skyggen, en kvinne var i gang med kaffeseremoni. Så drakk de fleste av oss en kopp kaffe. I området var flere flotte jakarandatrær som pyntet opp.

I Axum
Fine jakarandatrær
Kaffeseremoni
På kafé

Neste besøk var i den fine kirken St. Maria av Zion kirken som keiser Haile Selassie fikk bygd i 1960- årene. Det var en flott kirke sett utenfra, og innredningen synes jeg var svært dekorativ.

Staselig kirke
 Flott inne
Et vakkert interiør
En prest, eller munk?
Jeg syntes kirken
var fin også utvendig

Nå kjørte vi til hotellet. Vi skulle bo på Yared Zema internasjonale hotell i Axum i to netter. Jeg har ikke tatt bilde av rommet, så det er mulig jeg ikke ble særlig imponert. Jeg har ikke notert noen ting om innsjekkingen, eller hvordan rommet så ut. Det er en vanlig prosedyre og ta bilde av rommet, ofte også av kunsten på rommet. Nå ble det i alle fall en pause før vi spiste middag på hotellet. Det var buffé, men som nevnt hadde jeg ikke særlig matlyst.