fredag 8. mars 2019

Reisen i Etiopia 2019, del 4, mars 2019

Søndag morgen spiste vi frokost på hotell Jacaranda før vi sjekket ut. Klokken 07.30 satt alle klar i bussen, vi skulle videre, men nå med minibuss. Målet denne dagen var Gondar som ligger nord for Tanasjøen, og sørvest for Simien- fjellene. Jeg så på den nærmeste gaten før vi dro.

Klar å dra fra hotellet
Nærmeste gaten

Dagen før var en stor religiøs helligdag i Etiopia, og det så ut for at feiringen holdt fram. Jeg så flokker av personer kledde i hvitt som de gjør ved religiøse hendinger. De gikk langs gatene vi kjørte og i sidegatene på vei ut fra byen.

Kledde i hvitt
Mye folk i hvitt

Vi kjørte ut av byen og videre, mye å se langs veien. Boforholdene til folk så flere steder elendige ut. Vi passerte landsbyer, og livet gikk sin vante gang.

Søndag i landsbyen
 Landsbyliv

Nå skulle vi stoppe i en landsby og se hvordan de hadde det. Vi spaserte opp en gate, og stoppet ved en kvinne som holdt på å lage en slags pannekake. Vi fikk se på og ta bilder, og nå ble vi dagens høydepunkt i strøket.

Kvinnen lager en 
slags pannekake
Den stekes
Vi ble gransket
De synes sikkert
vi var merkelige

Vi fortsatte kjøreturen oppover mot høyden, men stoppet et sted for å se et spesielt berg. Det ble kalt for "Guds finger". Her ble vi også etter hvert omringet av barn, og særlig en fra reisegruppen tok seg en prat med publikum.

Guds finger
Damen som pratet
med publikum

Vi kjørte videre i vakkert landskap, og aldri i mitt reiseliv har jeg sett så mange samlinger av buskap på markene, eller de kom gående med flokkene ved veien, men det er vanskelig å ta bilder fra en buss i fart. Gjeterne var ofte unge gutter. Livet gikk sin gang på småstedene. 

Vakkert landskap
Livet gikk sin gang

Det var lunsjtid og vi kjørte til høyden over Gondar som ligger 2133 meter over havet. Men vi skulle på åsen over byen og spise lunsj på et av hotellene som eies av den verdensberømte etiopiske OL- maraton løperen Haili Gebore Sellasse. Her oppe var fantastisk utsikt ned til byen.

Fantastisk utsikt fra 2300 
meters høyde

Mot hotellet
Lunsj

Så kjørte vi til et kjent historisk sted med samling av gamle slottsbygninger, Fasil Ghebbi. Det kom på verdensarvlisten til UNESCO alt i 1979. Det var et befestet palassområde, og var hjemmet til de etiopiske keiserne på 1600- og 1700- tallet, etter at Gondar ble landets hovedstad i 1632. Det var et stort område og vi så og hørte om flere bygninger, men jeg tar med bare noen få bilder.

Kjent sted
Palasset var påvirket av både
muslimsk og hinduistisk kultur
Fra området
Sam i blått, og en annen lokalguide
tar en slotsdans

Nå skulle vi videre for å se en berømt kirke, den skal være en av Etiopias fineste kirker. Debre Berhan Selassie er fra 1706. Inne var flott dekorert, bare i taket er dekorert med 80 malerier av afroengler med de typisk, etiopiske store øyne. En spesiell og fin kirke.

Debre Berhan
Inne
Flott dekorert

Turen gikk videre ned mot Gondar, men plutselig bremset bussen og kjørte til side. Vi ut av bussen og så på det som skjedde ved veien. Et helt brudefølge danset og lekte rett ved veien. Bruden, brude pikene, brudgommen, forloverne og andre var i full sving. Det ble en morsom opplevelse.

Bruden også


Brudefølget leker

Moro å se på
Ble sikkert artig 
utover kvelden

Nå kjørte vi siste stykket til Gondar og tok inn på hotell Haile Resort Gondar. Dette hotellet også eies av den berømte maratonvinneren som vant masse medaljer, også i OL. Her skulle vi bo i to netter.  Jeg var fornøyd med rommet, her var fin utsikt også.

Rommet mitt

 Utsikt fra rommet

Jeg tåler dårlig å være oppe i høyden. Symptomene er ikke svimmelhet og hodepine, men jeg mister matlysten, pluss jeg blir tungpustet av å gå mange trapper, samt når jeg går bakker. Nå var jeg i over 2000 meters høyde. Denne kvelden spiste vi middag på hotellet, en av de beste på hele turen. Jeg bestilte spagetti bolognese, men ba om halv porsjon. De misforstod, jeg fikk fullt opp med spaghetti, men en liten mugge med kjøttsaus. Men jeg likte maten. Ellers hadde dagen vært fylt med mange spesielle opplevelser.

Fortsettelse.  













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar