tirsdag 5. mars 2019

Turen til Etiopia, del 1, mars 2019

20. februar var jeg klar og reise på tur til Etiopia. Det var min femte reise i Afrika. Taxien kom presis kl. 14.30 og kjørte meg til flytoget i Sandvika. For første gang hadde jeg en hel kupé alene helt til Nasjonalteateret, da kom neste inn i denne kupeen. På Gardermoen hadde jeg så god tid at jeg kunne sitte og slappe av med en kopp kaffe. Jeg hadde hørt det var lurt å ha med US dollar, så jeg tok ut det. Jeg så Addis Abeba var kommet opp på tavlen, og gikk til gaten. Jeg hadde vært litt skeptisk da jeg så vi skulle fly med Ethiopian Airlines, men da jeg undersøkte viste det seg å være Afrikas beste flyselskap.

Fint i flyet

Slik ser de ut

Vi lettet fra Gardermoen klokken 19,00, men skulle først til Arlanda, flyet skulle ha en teknisk kontroll der, ble det opplyst. Men flere passasjerer gikk av i Stockholm og mange kom på. Flyet var så godt som stappfullt. Vi lettet fra Arlanda kl. 21. 25. Herfra ville det ta ca. 7 timer til Addis Abeba. Vi fikk servert middag om bord, jeg valgte kylling. Til maten fikk man velge hvitvin og rødvin som var gratis. Ellers drev jeg tiden med kryssord, og jeg fulgte med på ruten vi fløy. Vi fikk en lett frokost før vi landet. Kun litt turbulens på slutten av turen.

Middag
Flyruten
Vi nærmer oss

Da vi landet i Addis Abeba måtte klokken settes fram to timer. Nå måtte vi vise våre pass og visum. Vi ble mottatt av vår guide Tom fra reiseselskapet Vitus, den danske gruppen fra samme selskapet ble mottatt av sin danske, kvinnelige reiseleder. Nå viste Tom oss hvor vi kunne veksle dollar om til etiopiske Birr, ETB. Så gikk vi til minibussen, nå hadde vi også hilst på lokalguiden Sam, som skulle bli med på hele turen. Vi var 10 i reisefølget. Så kjørte vi mot hotellet som ikke lå langt fra flyplassen. Veien var blitt bygd av kineserne ble det opplyst, det gjorde de for å få drive business her. Framme ved hotell Celeste, ble vi ved inngangen møtt av en kelner som bød på juice og kaker.
Vi ser kelneren til venstre på bildet, til høyre er vår norske reiseleder Tom.

Velkomst

Rommene var ikke klare, så vi ble bedt opp på takterrassen til frokost og kaffeseremoni. Fin utsikt her oppe. Men rett nedenfor var et fattig strøk. En kvinne var i gang med å tilberede kaffen, rundt det stedet var strødd rosenblader. Det var overskyet og svak vind, men solen var i ferd med å komme fram fra skyene. Over oss svevet en gruppe mørke fugler, en fra gruppen sa det var hauker.

Utsikt
Kaffeseremoni
Utsikt andre veien

Rett ved hotellet

Så var rommene klare, mitt va helt ok. Så rett til sengs der jeg sov i minst 3 timer. Vi hadde nemlig formiddagen fri til å slappe av, på flyet hadde jeg nesten ikke sovet. Først klokken 14. 30 skulle vi møte Tom i resepsjonen. Addis Abeba, hovedstaden til Etiopia sies å ha rundt 6 millioner innbyggere. Det første vi skulle på nå var en kaffebar. De er kjent for sine kaffehus her, vi var ikke langt fra en av hovedgatene Churchill Avenue. En annen av hovedgatene går fra flyplassen i retning vårt hotell Celeste.

Ok rom for to netter

Utgangen fra hotellet
Fra Addis Abeba
På kaffebar

Ut på ettermiddagen dro vi til et enormt stort marked, et av de største i Afrika, mener mange. Gate på gate med boder. Jeg har aldri sett maken. Først kjørte vi rundt med minibussen. Alle ville gjerne gå en tur også da guiden spurte, men alle burde legge veskene i bussen, man kunne også bli rappet fra telefonen, så jeg la den i vesken, bussen ville bli låst og passet på av sjåføren. Nå kunne vi gå på smale veier og gangstier. Det satt folk overalt og solgte ting, mest satt kvinner og solgte frukt, grønnsaker og andre ting. Nærmeste jeg kan sammenligne med var Medinaen i Fez i Marokko, men det var på langt nær slik som dette. Fattigdommen var vondt å se, men denne opplevelsen var enorm. Noen få virket fiendtlige, men mange sa Velcome. Siden mobilen lå i bussen, har jeg ikke bilder fra denne underlige spaserturen. Kun fra starten der vi kunne kjøre.

Fra markedet
Vann til salgs
Finere klebod

Jeg var glad da jeg kom meg oppi bussen igjen. Nå kjørte vi videre, det ble bygget mye nytt i Addis Abeba også kineserne bygger, og har en litt kinesisk vri. Vi gjorde et stopp ved et minnesmerke. Løven skal symbolisere den tidligere keiseren i Etiopia, Haile Selassie. Så tilbake til hotellet.

Fra Addis Abeba

Minnesmerket

Tilbake på hotellet ble det en pause før velkomstmiddag som skulle holdes på hotellet vi bodde, Celeste. Vi møtte klokken 19. Døren inn til spisesalen syntes jeg var fin. Bordet var pent dekket. De kunne også by på etiopisk vin. Damen som skulle stå for kaffeseremonien satt rett innenfor døren. Maten var buffé, jeg likte best desserten som var kake og frukt. En begivenhetsrik første dag i Etiopia.

Fin dør

Damen som stod for kaffeseremonien