torsdag 14. mars 2019

Reisen i Etiopia, del 10, mars 2019

Det var lørdag 2. mars og avreisedag fra Lalibela. Jeg så på utsikten, og på den lille hagen ved hytten. De nyttet hvert hagestykke til å dyrke ting, jeg så bort til fine blomster og flott utsikt.

Hagen ved hytten

Fin utsikt


Jeg gikk til frokost, etterpå leverte jeg bagasjen, og til sist nøkkelen. Mens jeg ventet på avgang, tok jeg en siste titt på det unike området vi hadde bodd, Sora Lodge. På en murkant lå noen tomme vann flasker som var brukt til å sette stiklinger. Dette var virkelig et spesielt sted.

På vei til frokost
Fint område
Snedige blomsterpotter

Klokken 10.15 kjørte vi fra det fine stedet, men skulle på et besøk før vi dro til flyplassen. Vi skulle besøke et marked i Lalibela, og kurset dit. Det var flere andre som var på vei til markedet.

På vei til marked
Skal sauene selges?

Bussen parkerte, siste stykket nedover mot markedet gikk vi. Jeg fikk meg en stuss da jeg så hvor stort markedet var. Guiden sa det kom folk fra hele regionen for å kjøpe og selge på dette markedet.
Noe av det første jeg så var en nyslaktet sau eller geit, de holdt på å flå den.

Enormt stort marked
Nyslaktet dyr
Enormt med folk

De solgte masse typer varer, vi gikk langs bodene og så på. Et sted var en samling esel, om de skulle selges vet jeg ikke. Men det var slik trengsel at jeg var glad da vi skulle gå tilbake til bussen. Men det var spennende å se det store markedet.

Masse varer
Kornsorter i hauger
De skal enten selges
eller bære varer
Vi dro fra markedet
Nå måtte vi kjøre til flyplassen, og da fikk jeg sett det fine landskapet igjen. Et sted passerte vi en stor lastebil som halvveis lå ute i grøften, den hadde veltet, men det så ikke ut for å være noen person skader. Da vi kom til terminalbygget, så jeg at på det stod Lalibella, ikke Lalibela som jeg har sett det skrives.

Fint landskap
Fra flyplassen

Vi ventet en god stund på avgang, men klokken 13.15 lettet flyet, turen til Addis Abeba tok ikke lange stunden. På flyplassen i hovedstaden var stort oppbud av soldater og politi, også utenfor. Noe var på gang. Grunnen var at statsministeren i Kenya var på besøk. Nå kjørte vi til hotell Celeste der vi bodde i starten på turen, nå skulle vi bo her siste natten i Etiopia. Da vi gikk fra bussen og opp gaten til hotellet, så vi en gjeng barn som skulle, eller hadde vært på karneval.

Mye politi
Barn pyntet til karneval

Nå ble det en pause på hotellet, før vi skulle til avskjedsmiddag. Da vi kom dit, viste det seg å være en spesiell restaurant. Den var populær også blant lokalbefolkningen. Innredningen var spesiell. Vi var tidlig ute, og vårt bord stod klart. Etter hvert ble lokale fullt av folk.

Spesielt lokale
Spesiell innredning 
Buffeen gjøres klar
Fra avskjedsmiddagen

Så startet underholdningen på den store scenen. Det ble sang av kvinnelige og mannlige sangere. Til slutt også tablåer der de danset, og menn var i utstyr med blant annet spyd, de gikk også rundt i salen mellom publikum. Til slutt ble det dans på scenen der også publikum kunne bli med. Jeg holdt meg i ro på plassen min, men guiden vår Sam kastet seg ut i rytmene og dansen, Det ble en artig kveld.

Opptreden
Kvinner tok del
 
 Oppvisning

Sam i heftige rytmer helt
til venstre på bildet

Fortsettelse.


   





 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar