torsdag 7. mars 2019

Tur til Etiopia, del 3, mars 2019

Lørdag morgen 23. februar skulle vi tidlig sjekke ut fra hotell Celeste og dra videre. Klokken 05.00 dro vi til flyplassen i Addis Abeba. Det var mørkt og litt kjølig. Rett innenfor inngangsdøren på terminalbygget var første sikkerhetssjekk. Alt ble gjennomlyst, vesker, sko, belter osv, men flaskene med vann brydde de seg ikke om. Samme grundige sjekk kom en gang til før vi gikk til vente rommet.

Første sjekk


Da alt var klart, gikk vi ut til flyet som hadde propeller, og tok plass. I flyet var to seter på hver side av midtgangen, samt 30 seter, dermed plass til 120 personer, og flyet så ut for å være fullt. Da flyet startet mot stedet vi skulle ta av, måtte det bremse for et annet fly, det skulle foran. Så tok vi av, og jeg så ned på hovedstaden under oss. Litt senere ble vi servert en muffins, til den valgte jeg kaffe.

Ut til flyet

Utsikt til Addis Abeba
Inne i flyet

Vi var på vei til Bahir Dar som ligger nordvest i Etiopia, og etter en time landet vi. Byen ligger ved Tanasjøen som er kilden til Den blå Nil. Dette er et av de mest besøkte turistmålene i Etiopia. På fly plassen ble vi hentet av en sjåfør med minibuss, pluss en lokalguide. Nå hadde vi tre guider, norske Tom, vår vanlige lokalguide Sam, pluss nå en lokal guide fra Bahir Dar. Hotellrommene var ikke klare, dermed dro vi rett på båttur. Vi skulle følge båt på Tanasjøen,  og vi skulle besøke en gammel kirke. Framme ved sjøen entret vi en båt som lå klar.

Båten lå klar
Fint på sjøen


Det var mye å se på sjøen, små båter de for padlende med, noen hadde store lass. I Tanasjøen er 37 øyer, men vi skulle besøke en halvøy. Plutselig hørte vi grynt fra flodhester, særlig to av dem var ganske store.

Padler med stort lass

Fint langs bredden

Flodhester
Spennende på Tanasjøen

Da vi var framme, gikk vi oppover fra sjøkanten, på begge sider av stien var boder der folk ville selge ting. Jeg så på et lite maleri og sa at når jeg kom tilbake ville jeg kjøpe det.  I noen av trærne så vi små apekatter. Så kom vi til den gamle kirken.

Apekatter i trærne

Så kom vi til den gamle kirken Ura Kidane Mihret, det er en ortodoks kirke på Zegehalvøya, den ble grunnlagt av Den hellige Knut i det 14. århundre, men dagens kirke dateres til 16. århundre. En spesiell kirke, og inne var mange veggmalerier, de sies å være 100 - 250 år gamle. Blant annet Den siste nattverd.

Kirken
Veggmalerier
Siste nattverd

Etter å ha sett kirken gikk vi tilbake til båten. Nå kjøpte jeg det lille maleriet jeg så da jeg kom, det  henger nå på datarommet mitt. Den unge karen som viste vei hadde tatt på et hvitt skjerf rundt brystet. Jeg spurte hvorfor, og han svarte det var fordi han hadde vært i kirken. 

Her kjøpte jeg det
lille maleriet
Hvitt skjerf
grunnet kirkebesøk


Så ble det båttur tilbake til byen. Nå møtte vi på en kar i båt fulgt av en flokk pelikaner. Han gav dem fisk, dermed fulgte de trofast etter ham. Det ble fine bilder og en artig opplevelse. Vi gav ham penger, og jeg fikk en liten båt som også har fått plass blant suvenirene på datarommet.

Pelikaner
De følger sin herre
Suveniren

  Nå gikk vi til lands, entret bussen og kjørte til hotell Jacaranda der vi sjekket inn for en natt. Så spiste vi lunsj på hotellet. Etterpå skulle vi på enda en utflukt.

Rommet mitt
Lunsj

Så av sted på neste utflukt. Vi kjørte gjennom Bahir Dar som med sine palmer og vakre blomster blir kalt Etiopias Riviera. Siden det var lørdag var det dyremarked i byen, og på vei til ny båttur så vi mange husdyr. Nå skulle vi kun en kort tur over til andre siden, og ved sjøkanten drev de å losset det jeg tror var sukkerrør.

Fint med palmer
Mange husdyr
til torget


Lossing i gang

Så over i båten som fraktet oss over til andre siden. Der gikk vi mot Blånilens fall, vi skulle se de to berømte fossene. Også nå var det mange, særlig unge som ville selge ting.

På vei til andre siden
 
På vei mot fossene
Flott å se fossene
Berømte fosser

Så tilbake samme vei vi kom, og ble igjen fraktet over den korte biten. Det ble solnedgang før vi kom til hotellet. Denne kvelden spiste vi middag på en lokal restaurant, kun fem minutter å gå dit. Vi spiste i hagen ved et hotell. Det ble en ganske tidlig kveld, for det hadde vært en begivenhetsrik dag i Bahir Dar.

På hjemvei
Solnedgang
Fra kveldens middag
Fortsettelse.

 


 

  
  


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar