mandag 11. mars 2019

Reisen i Etiopia, del 7, mars 2019

Det var onsdag morgen, vår andre dag i Axum. Jeg gikk til frokost, kom til et fint frokostrom, men frokosten var skuffende. Den var ingen reklame for hotellet. De hardkokte eggene var redningen.

Frokost

Klokken 09.00 satt vi klar i bussen, dagens første utflukt startet. Vi kjørte etter hvert i fin fjellnatur, så stoppet vi ved et utkikkspunkt. Vi så bort mot grensefjellene i Eritrea.

Utsikt mot Adwafjellene

Her ved Adwafjellene fant det berømte slaget sted mellom Etiopia og Italia 1. mars 1896. Italienerne angrep tidlig om morgenen, de trodde de etiopiske soldatene sov. Men der tok de feil, soldatene var tidlig oppe for å be. Det ble et avgjørende slag som Etiopia vant. Italia prøvde å kolonisere landet, men Etiopia ble aldri kolonisert, slik resten av Afrika ble.

Her i området
stod slaget

  Turen fortsatte i den flotte naturen. Fjellene hadde ofte spesielle former, et sted stoppet vi for å beundre et av fjellene. Stadig så jeg folk som gikk langs veien, ofte med en bør på ryggen, eller de hadde med noen husdyr. Men her i området så jeg på langt nær så store flokker med husdyr som de vi hadde besøkt tidligere. Jeg så i boplasser med noen hytter og skur her og der.

Fjellnatur

Kvinner langs veien
Spesielt fjell

Boplasser

Det ble stopp ved Yeha. Bussen parkerte og vi gikk mot de berømte, gamle tempelruinene. Yeha var Etiopias første kjente hovedstad, og fødested til landets tidligste sivilisasjon. Kanskje grunnlagt av mennesker fra sørlige Arabia. Her er også et etiopisk kloster. Francisco Alvares forteller fra et besøk her i 1520, og beskrev et tårn, et kloster og en kirke. Vi gikk opp en lang trapp, arbeidere var i sving og bar materialer både opp og ned trappen. Fra tempelet var god utsikt til naturen rundt.

Tempelruinene
Utsikt
Spesielle fjell, noen
ligner på dyr

Yeha- tempelet ligger om lag 25 km nordøst for byen Adwa, og dateres til rundt 700 før Kr. Det er også kjent som Almaqah-tempelet fordi det er dedikert til måneguden Almaqah av Sabas rike. Vi besøkte også det lille museet. Der var svært gamle ting, de var blant annet funnet på markene. En kar viste oss en svært gammel Bibel, og en bok med bilder, den var 300 år gammel.

Eldgamle ting
Bildeboken
Boken er 300 år

 Museet var lite, men 
fantastiske skatter
Utsikt ved ruinene,
folk i arbeid

Vi gikk et stykke fra tempelruinene, stoppet litt og så på en eldre kvinne som laget murstein av en eller annen rødaktig blanding. Vi så på noen utgravninger til, så en liten pause for en kaffekopp. Da vi gikk fra kafeen, møtte vi en gjeng ungdommer som hadde gått helt fra Addis Abeba, og hadde et stykke til å gå før de var ferdige med spaserturen. Alle hadde gule t- skjorter. Hva det hele gjaldt har jeg glemt.

Det lages murstein
På kafé
To av de som har gått
helt fra Addis Abeba

Nå tok vi plass i minibussen, turen fortsatte i fin fjellnatur og gjennom landsbyer. Jeg så mange ungdommer i skoleuniformer. Det var flere farger, sikkert etter hvilke skoletrinn de var på. Særlig syntes jeg de lyseblå var fine.

Fin fjellnatur
Skoleungdom
Kjørte gjennom byer

Så svinget vi til side ved en bro, gikk ut av bussen og fulgte Tom ned til elvekanten. Han hadde med et lite, blått garn. Nå kastet han det ut i elven, og dro det opp rett etterpå. Vi skulle se hva slags fisk som levde her, men vi så bare bittesmå yngel. Men artig likevel. Da jeg så opp  på broen, hadde det samlet seg publikum. De lurte sikkert på hva vi drev på med. Her ved elven var grønt og grøderikt, mange husdyr beitet her.

Under brua
Småfisk i garnet
Publikum
Husdyr beitet her

Vi gikk opp på broen igjen og tok plass i bussen, nå hadde publikum vokst. Nå kjørte vi tilbake til byen der vi spiste lunsj på et hotell nær hotellet vi bodde på. Men jeg tok ikke bilder ved lunsjen. Bussen stod parkert et annet sted, så vi spaserte dit vi skulle vente. Da samlet det seg selgere og skopussere. En liten skopusser gav seg ikke, så jeg satte meg og lot gutten pusse joggeskoene mine. Da jeg betalte, spurte jeg om ikke han burde vært på skolen. After business, svarte han.

Enda mer publikum
Skopusseren

Nå skulle vi på en utflukt til. Bussen kom og vi kjørte mot det som skal være tuftene etter dronningen av Sabas palass. Personlig tror jeg at dronningen av Saba har levd, og ikke bare en person fra myter. Om det var her ved Axum palasset lå, er det kun en ekspert på området som mener, andre mener det lå et annet sted. Kanskje hun hadde flere palass? Uansett er denne kvinnen en kjent dronning. Hun er omtalt i Første kongebok og i Andre Krønikerbok i Bibelen, samt i Koranen, og i etiopisk historie. Hun var herskerinne over Saba, et gammelt kongerike man tror lå i Etiopia eller Jemen.

Lå palasset her?
Ekspertene strides

 Uansett har her ligget et palass som har vært digert, sikkert storslagent i sitt slag. Det fortelles at dronningen av Saba dro med et enormt følge på dromedarer hele veien til Jerusalem for å besøke kong Salomo. Hun hadde med rike gaver. Dronningen av Saba ble imponert over Salomos visdom, den var større enn det gikk gjetord om. Det fortelles at de likte hverandre godt, besøket resulterte i sønnen Menelik. Han vokste opp med sin mor, men besøkte sin far i Jerusalem. Jeg så utover utgravningene og tenkte på denne legendariske dronningen.

Bodde hu her i området?

Ikke lenge etter dro vi fra dette kjente arkeologiske stedet. Det ble pause på hotellet før middag. Den spiste vi på hotellet, det var buffé, men jeg tok ikke bilder, så vi lar det passere i stillhet. Jeg hadde ikke matlyst uansett, men jeg hadde med en pakke Mariakjeks, 2 kvikklunsj og 2 kokesjokolader. Det var kriselager og godt å ha på lur. Vi hadde hatt en svært spennende dag med mye historie.    

Vi dro fra de
kjente utgravningene
Fortsettelse.




   
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar