fredag 15. mars 2019

Reisen i Etiopia, del 11, mars 2019

Søndag 3. mars var avreisedag fra Addis Abeba, men ikke før sent på kvelden. Vi hadde fullt program hele dagen. Dagen startet med frokost i en fin spisesal. Klokken 09.00 dro vi med bussen ut fra hovedstaden. Rett utenfor hovedstaden så jeg gule vidder, her dyrket de korn. Livet langs veien hadde startet for lengst.

Fra frokostrommet
 Utenfor hovedstaden

Rett utenfor hovedstaden passerte vi drabantbyer under bygging. Vi kjørte gjennom en stor by som het Bisjoto, her bodde rundt 200- 300 000 innbyggere. Vi var på vei til et område med flere innsjøer. Høglandet i Etiopia deles av to store platåer. Rift Valley strekker seg som en kjempestor dal fra Rødehavet og gjennom Etiopia. I hjertet av høglandet ligger Shewaplatået, her ligger Addis Abeba der vi skulle avslutte reisen. I Etiopia skal være 100 millioner innbyggere, og 90 etniske grupper. Her snakkes mellom 77- 85 språk.  

Gateliv langs veien

Vi passerte to bompengestasjoner, så svinget vi inn på en vei først til venstre, senere inn på en vei til høyre. Så kom vi til et fint område vi skulle se. Det var sikkert bygd med tanke på tilreisende. Her var fint met trær og blomster. Nå spaserte vi i området, her var idyllisk. Man kunne leie båter og ro på inn sjøen, eller bare se på naturen.

Her var fint

Idyllisk ved sjøen
Man kunne leie båter
Jeg så en søt, liten fugl

Men vi kjørte videre til neste sjø som het Hora. Her skulle vi på en liten båttur. Vi skulle et stykke bortover sjøen, så skulle vi gå i land og spasere tilbake. Nå fordelte vi oss på to små båter.

På rotur
  
Det ble en fin spasertur tilbake. Jeg så fine blomster, mange fugler, en mann stod og fisket med stang i det høye sivet ved stranden. Et sted var som i en jungel.

Fine blomster
Fint sted å spasere
Mest som jungel
Mange fugler
En mann fisket


Etter spaserturen kjørte vi til et hotell i nærheten og spiste lunsj. Her var også et fint tillaget område med utsikt til sjøen. Her blir sikkert fine områder for etiopiere og utenlandske turister i årene som kommer.

Lunsj

Etter besøket ved innsjøene kjørte vi tilbake mot Addis Abeba. I hovedstaden kjørte bussen først til hotellet for de som ville av, men jeg ble med videre for å bli med på museumsbesøk. Vi kjørte dit museet lå, til slutt langs ambassadeområdet der det var mange vakttårn. Sikkert ikke lett å komme inn dit for uvedkommende. Så kjørte vi inn på universitetsområdet.

Kjører mot byen
Vakt ved ambassadene
Inn på universitetsområdet

Slottet til keiser Haile Selassie var nå museum. Det så ikke så imponerende ut når vi sammenligner med slott i Europa. Men i Etiopia ble dette å leve i luksus. Keiseren var gift og hadde seks barn.

Slottet
Nå også museum

Haile Selassie ble født i 1892. Han var av kongeætt, hans far var fetter til kong Manelik II av Etiopia. Haile Selassie ble kronet til konge i 1928, men ble keiser i 1930. Han var keiser til 1974. I 1970- årene fikk de etiopiske kommunistene støtte fra Sovjetunionen, og i 1974 ble det gjennomført et stats kupp. keiseren ble satt i husarrest. Der satt han til 1975 da han døde. Det ble opplyst at det var under et legebesøk, men dødsfallet var mystisk. De fleste tror at keiseren ble myrdet.

Uniform tilhørt keiseren
Arkivbilde av keiseren

Bildet av hans frue
Sengen til keiseren

Jeg må nevne den berømte løven til keiseren, den var utstoppet. Man trodde lenge at nordvest i Etiopia var tomt for løver, en av grunnene var krypskyting. Så dukket løver opp igjen. Man regnet med at de stammer fra den sentralafrikanske underarten. Jeg syntes at løven som var utstoppet var lenger enn en vanlig løve, manken var også ulik en vanlig hanløve. På museet så jeg også andre ting som for eksempel tidligere betalingsmiddel som var stykker av salt.

Løven


Tidligere betalingsmiddel,
et stykke salt  

  Et interessant besøk i museet, men jeg har nevnt bare litt av det vi så der. Nå kjørte vi gjennom Addis Abebas gater tilbake til hotellet. De gule taxiene med grønt panser og tak, var lette å se i gatene. 

Taxi i Etiopias hovedstad
Ved en gate

Nå var det på tide å pakke sammen resten av bagasjen, men først skulle vi spise middag. På slutten kom en stram kar som var sjef for både det ene og andre, jeg lurer på om han eide i hotellet også. I alle fall kom han med gaver til alle i gruppen. En søt, liten veske med to pakker etiopisk kaffe. Det syntes jeg var fint gjort.

Her skulle vi spise 
Overraskelsen

Det var mørkt da vi dro fra Celeste hotell. Avreisetid fra flyplassen i Addis Abeba var 23. 40. Vi skulle fly direkte til Stockholm, der mellomlanding. Den danske reisegruppen fra Vitus skulle gå av der. På flyturen dit fulgte jeg med på reiseruten på skjermen, og jeg leste i boken jeg hadde kjøpt til turen. Men jeg må ha sovet en del, for turen virket kortere en 7 timer.

Fulgte med flyruten
Og leste i boken

Da vi landet på Arlanda, var det grytidlig torsdag morgen 4. mars. Jeg så det regnet i Stockholm. Men ikke lenge etter var passasjerer gått av, nye var kommet på. Så siste strekket til Oslo der vi landet på Gardermoen. Jeg tok flytoget til Sandvika og taxi hjem. Jeg så bare noen få av reisegruppen, flere fikk jeg ikke sagt adjø og takk for laget til. Reisen i Etiopia var ikke bare en spennende tur, jeg lærte mye om landet og kulturen. Å reise er den beste måten å lære om land og kulturer. 

Det regnet i Stockholm
    
  

   
     

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar