onsdag 6. mars 2019

Turen til Etiopia, del 2, mars 2019

Jeg våknet i Addis Abeba og kom til at det var fredag 22. februar. Vi hadde reist fra Norge onsdag ettermiddag, kom til Etiopia på torsdag, og nå var det fredag. Etter å ha spist frokost skulle vi besøke Treenighetskirken. Vi spaserte det lille stykket mot minibussen. Vi passerte da under det grønne "taket" i hagen og videre mot bussen.

På vei fra hotellet

Vi kjørte til kirken, spaserte opp en vei ved en kirkegård der det var gravlagt mange kjente menn. Og vi så kirken rett foran oss. Det var en staselig kirke. Her ligger keiser Haile Selassie gravlagt.

Kirken sett forfra
Gravplass for kjente menn

Vi gikk videre mot kirken, og gikk inn. Det var en stor kirke som kunne romme rundt 1000 personer. Kvinnene satt til høgre i kirkerommet, mennene til venstre. Det var et stort, fint kirkerom. Taket i kuppelen var svært fint dekorert.

Kirken fra en
annen vinkel
Flott kirkerom

Taket i kuppelen

På begge sideveggene var dekorative glassmalerier. Siden dette var en ortodoks kirke var der også ikonostas. Lokalguiden vår Sam, viste oss en tromme som var viktig i gudstjenesten. Mannen i hvitt som styrte framme i koret, var munk. Da vi ville ta bide, måtte han hente noe som lignet et kors, da så jeg at bak forhenget var et rom. Da korset var hentet, kunne vi fotografere.

Glassmalerier
Sam med trommen

Ikonostasen

En munk

Etter besøket i kirken så vi det lille museet som hørte til kirken. Så gikk turen videre til Nasjonal museet. Først måtte jeg beundre fine blomster. Museet hadde fire etasjer, men jeg var interessert i det som var i de to første etasjene. Først ville jeg se restene etter den berømte kvinnen Lucy. Knoklene sies å være  3,2 millioner år. Navnet fikk hun av arkeologen som under arbeidet stadig spilte Beatles låten Lucy in the sky with diamonds.

Blomster
Museet
Beinrestene
Lucy

I andre etasje var kunst som skulpturer og malerier. Lokalguiden fortalte om en av de mest kjente etiopiske malerne som døde da han var 80 år gammel. Det fortelles at maleren ble tilbudt millioner av dollar for et maleri, men han solgte ikke, grunnen var at han ikke likte kjøperen. Maleren måtte like de som kjøpte bildene hans. Første bilde under har denne eksentriske kunstneren malt. Så tar jeg med noen eksempler av andre kunstnere.

Maleri av nevnte kunstner
Andre eksempel
Skulptur
Ved tronen til keiser
Haile Selassie

Da jeg kom ut fra museet så jeg to skilpadder som sakte for gående inne i en innhengning. Så ble det lunsj på et sted som het Lucy.

Skilpadder
Lunsj på Lucy
Nå skulle vi opp i åsen der den gamle hovedstaden lå før, men ble flyttet ned der den er i dag. På vei oppover stoppet vi og spaserte et stykke langs en hel gate med klær, kvinneklær og skjerf blant annet. Så videre oppover der det ble stopp igjen for å se på den flotte utsikten.

Klær til salgs
Flokk med dyr passerer
 Utmerket utsikt

Mens vi stod her oppe ble det intens krangel mellom noen kvinner som solgte ting, de røk i tottene på hverandre. Om noen var kommet inn på de andres område eller hva det var er ikke godt å si. Sam, lokalguiden, gikk bort og prøvde å stoppe dem. Vi kjørte til en eukaluptus skog der vi gikk en tur.

Rasende kvinner

Tur i skogen

Vi kjørte ned til sentrum igjen og spaserte en tur i byen. Så gikk vi til byens eldste hotell og tok en pause og forfriskning på uteserveringen.

Fra byen

Uteserveringen
Eldste hotellet

Kl. 19.00 ble det middag på hotellet. Så pakking og tidlig kveld, for ukristelig tidlig skulle vi videre neste morgen.