lørdag 23. mars 2013

Victoria, mars 13

Da er jeg endelig kar for blogging igjen, men måtte starte ny side, for det var umulig å komme inn på den gamle bloggen. Men det går sikkert bra.

Tirsdag var jeg på kino i Sandvika og såg filmen Victoria. Jeg har lest boken flere ganger. Den kom ut i 1898, og er blitt en udødelig kjærlighetshistorie.

Boken Victoria


Victoria er den mest kjente boken som Knut Hamsun har skrevet. Forfatteren har brukt et svært lyrisk språk. Han har også lagt mange pussige utsagn i munnen til Johannes, møllerens sønn. Noen sider er så lyrisk skrevet at en kan ta noen linjer og sette opp som et dikt.

Knut Hamsun


En dame som satt ved siden av meg på kinoen fortalte at filmen var spilt inn i Romania. Jeg kan tenke meg at det ble mye billigere, men så at noen scener var tatt opp i Oslo. Jeg så nemlig Nasjonalteateret, Stortinget og bybilde ellers. Rollen som Johannes, møllerens sønn, blir spilt av Jacob Oftebro. Han spiller som vanlig godt.

Jacob Oftebro


Hovedrollen som Victoria spilles av Iben Akerli. I boken er slutten da Johannes leser brevet fra Victoria, men i filmen har de brukt litt kunstnerisk frihet. Slutten har fått noen scener i tillegg. Filmen går godt an å se, men kanskje en bør ta med lommetørkle til slutten.

Iben Akerli på filmplakaten


Det var alt for i dag, så får vi se hva som kommer etter hvert.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar