fredag 8. juli 2022

Tenker på hyggelige ting

 Da sitter jeg i isolasjon hjemme i leiligheten, grunnen er at jeg har fått korona, det er mest hoste, en stygg og travel hoste. Det eneste jeg har lyst på er yoghurt og te. Jeg er ofte inne  på soverommet og slapper av på senga, for jeg føler meg slapp. Men jeg liker å tenke på turer jeg har vært på, og tok fram noen albumer jeg så i. Den første var fra Irland. Der var jeg en ukes rundtur i 2013. Fint landskap i Irland.

Først bilde av Cliffs of Moher, stuper ned 200 m til Atlanterhavet.


Vi kjørte langs Galway Bay, Irlands vestligste kyst.
Der så vi typiske tårn-hus som dette 


Etter hvert kom vi til en by som het Kilkenny, byen har fått priser for innlandets fineste  by. Der var en blomsterprakt uten like. Her er smale gater, søte små hus, og en blomsterprakt uten like. 

Smale gater

Litt av en blomsterprakt

Hovedstaden Dublin er en fin by
her fra en bro over elva.

Fin by Dublin

Så litt fra turen til Israel. Vi hadde sett oss rundt i byen på de kjente stedene. Vi så utsikt til Jerusalem fra Oljeberget. Vi står også rett  utenfor gjerdet til Getsemane. Jeg har også et lite snapshots fra Golgata.

Utsikt til Jerusalem 

Utenfor Getsemane

Her på Golgata

Så var det dagen for avreise fra Israel til Jordan, men vi skulle ha et stopp på veien, Vi skulle vasse i 
Dødehavet. Flere badet, men jeg bare vasset. Da jeg skulle gå på land, skled jeg ned i et  hull, men kom meg med god hjelp opp igjen og gikk på land.  Dødehavet er verdens laveste punkt, 400 m under havoverflata. V i passerte også Jeriko i det fjerne, et navn fra barneskolen. Et av verdens eldste steder. 

Vasser i Dødehavet

Jeriko i det fjerne

Så fra et besøk i Marokko, i Marrakech i 2015. Det ble noen spennende dager, vi bodde i gamlebyen.
 Der var mye stork oppe på tak. Vi var også ute på byen og spiste.


Klar for kvelden

Vi var også på utflukt til Atlasfjella, det ble en flott opplevelse. Der er en praktfull natur. Vi gikk opp til en landsby, og så elven som rant nedover dalen.

Flott natur

En idyllisk dal

Vi hadde en fin utflukt. Nå rusle vi vider i Marrakech, vi besøkte det gamle torget, gikk opp på en tak-kafe og hadde flott utsikt til gatelivet. Og vi var på byen og spiste middag.  

Djema el Fna


Vi gikk opp på en tak-kafé

Der var god utsikt

Så ut på middag og
slå ut håret

Til slutt vil jeg ta med litt fra en reise jeg aldri blir ferdig med, den første reisen til Amerika. Der  bodde vi i Ballard ved Seattle, men hilste også på slekt på andre grenen av familien. En opplevelse jeg aldri glemmer

En av familiene

Småjentene var opptatt av hester.
I dag er disse to sikkert noen
voksne skjønnheter
Vi var på kirkekaffe

Her har noen kommet på besøk


Her i selskap

Vi besøkte delen av min side, min mors slektninger. 

Skal ut på lunsj


4. aprilfeiring


Så kom avskjeden
Det var tider.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar