tirsdag 14. mai 2024

På helgetur i Italia, del 1

Onsdag 8. mai dro vi en gruppe på tur til Piemonte i Italia. En fra gruppen hadde hatt et jubileum, nå skulle det feires igjen. Piemonte er en region i Italia, og ligger i nordlige og vestlige del av Italia, og grenser til Sveits og Frankrike. 8. mai møttes vi på Gardermoen og tok først fly til Frankfurt, der vi landet kl. 15.00. Jeg satt ved vindu og hadde god utsikt til landingen.

Vi nærmer oss Frankfurt

Blide passasjerer

Rett før landing

Fra Frankfurt dro vi videre med fly til Torino i Italia. Igjen hadde vi fint flyvær, kun noen skyer. Vi  landet i Torino kl. 18.45. Først skulle vi til byen Alba, og hadde tenkt å ta tog, men tok bil i stedet for vi tenkte det ville gå raskere. Der tok vi feil, for det gikk sakte grunnet veiarbeid.

Vi ser i Alpene

Vi har landet i Torino

Først skulle vi til middelalderbyen Alba i provinsen Cueno. Byen er kjent for sin hvite trøffel, og fersken, og vinproduksjon. Først var planen å ta tog, men fant ut det var raskere med bil, men det tok sin tid. Men endelig var vi i byen

På vei mot Alba

Vi sjekket inn på et fint hotell som het Callissano. Jeg ble godt fornøyd med rommet mitt som var stort og fint.

Fra rommet

Først hadde vi tenkt å gå ut og spise, men bestemte oss for å spise på hotellet. Jeg valgte en stor Caesar-salat, og som dessert Tiramisu.

God salat

Herlig dessert

Torsdag 9. mai våknet jeg i Alba til strålende vær. Først spiste vi frokost på hotellet. Denne dagen skulle vi på en utflukt til vinområdene, vi hadde bestilt. Vi ble hentet med en romslig bil, og sjåføren var også guide. Nå kjørte vi i et utrolig fint område. Det ble flere stopp så vi fikk ta bilder.

Ser på utsikten

Vi skulle stoppe flere steder og høre om vinproduksjonen samt smake på vinene. Først oppe på en høyde der i landsbyen var mye folk samlet på begge sider av veien ved kirken. En begravelse var i gang. Litt nedenfor ble det stopp, og vi ventet litt på damen som skulle fortelle oss om deres vin. Vi ventet litt, så kom hun igjen fra begravelsen. Det var hennes venninnes sønn på 21 år som var gravlagt. Hun tørket tårene, så fortalte hun om vinen.

Vi stoppet for å se utsikten

Blomstrende tre
En av gruppen
Utsikten utmerket

Framme på vingården

Damen kom, og hun fortalte om vinen

På gården var tre hunder.  Den lyse var en type hund som kunne lukte hvor man fant trøffel. Men nå ble det snart vinsmaking. Trøffel- hunden er den lyse som ligger litt bak den store.