mandag 20. mai 2024

Vi feiret 17. mai, 2024

 Fredag feiret vi, og hele Norge 17. mai. Været var strålende, jeg satte ut flagg på verandaen. Så frokost og klargjøring før jeg gikk mot stedet vi skulle møtes før vi gikk til gangbroen vi bruker å stå og se når  barnetoget kommer, Toget starter ved en barneskole, og de yngste  klassene går først. De har faner, og korpset går i toget og spiller feiende musikk.

Flagg på verandaen


På vei mot broen stakk jeg innom og ventet litt på et par damer som gjorde seg klar i de fine bunadene sine, men de ville ikke fotograferes. Så jeg tok bilde av en blomster-vase i stedet.

Fin blomster-vase

Vi stod klar på gangbroen da korpset kom. Det var en strålende ramme rundt feiringen av 17. mai. Våren var i sin fineste prakt med tre og blomster. 

Toget kommer

Korpset kommer


Litt etter gikk vi ned fra broen og fortsatte sammen med toget, men først tok jeg bilde opp til broen

Her ser vi broen

Vi følger toget videre

Et par steder stanset toget, for korpset skulle spille vet eldrehjem. Der satt folk ute i det flotte været, andre hadde også samlet seg der. 

Korpset spiller


Flere både menn og kvinner hadde på bunader fra forskjellige steder i landet. De tok seg flott ut. Langs veien var både grønne og blomstrende tre som pyntet opp. Folk stod også på verandaene og vinket.

Flotte tre

Noen vinket fra verandaene


Deet ble et stopp til med spill fra korpset. Så fortsatte toget oppover en bakke, og så mer korps-spill, men nå gikk vi siste biten, og toget løste seg opp. Marsjen var ferdig for denne gang. Nå gikk vi hjem, men skulle møtes igjen ut på ettermiddagen.

Mer spill


Så ruslet vi tilbake, men skulle møtes senere på ettermiddagen. Da jeg gikk hjem så jeg at de fleste steder vaiet norske flagg.

Fin bunad



Blomstrende tre


Norske flagg de mange steder


Ut på ettermiddagen møttes vi hos en der det ble grillparty. Også her vaiet det norske flagget, og solen skinte nesten for mye. Solparasollen måtte opp. 

Flagget vaiet

Utsikten grønn og fin

Joni måtte luftes
Grill-mesteren i gang
Vi spiste grillmat ute


Jeg koser meg i det flotte været 


Senere på kvelden ble det kaffe i stuen. En av damene hadde laget en flott ostekake med pynt av jordbær og blåbær, og sannelig var det mønster i kaken da vi skar stykker. Hvordan hun fikk det til er ikke godt å si. Kaken smakte nydelig.

Klar for kaffe
Den berømte kaken


Så gikk solen ned over en flott 17. mai og en strålende dag. Vi er heldige som kan leve i et fritt land og kan feire 17. mai. Det er dessverre ikke alle som kan det.

Solnedgang












 


  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar