torsdag 5. september 2024

Avistegninger

Jeg skriver så mye om reiser at jeg tenkte jeg skulle skrive om avistegninger, før jeg starter opp der jeg skrev sist om reiser, før jeg dro på elvecruise. Første overskrift var: Hele 27 år tok det å innse at barna lærer gjennom lek. Videre stod: Det er klart man kan begynne på skolen som seksåring hvis første trinn ligner på barnehagen.

Slik så tegneren det


Neste overskrift var: Nordtuns metode. Videre stod at alle har rett til å gripe inn fysisk når liv, helse eller eiendeler er i fare. Hvorfor må det stå i opplæringsloven også? (Handler om uroen i skolen.)

Tegningen


Neste handler om ting i Oslo. Overskriften var: Stakkars, stakkars lille store Oslo by. Nedenfor stod: Skit i byen. Leve Nationaltheatret.

Tegneren så det slik


Neste handler om kjæledyr. Overskriften var: Nei, ikke alle bør ha kjæledyr. Hunden din skiller ikke mellom Nille og Gucci, men den vet når du ikke er hjemme. Lenger nede stod: Er dere villig til å sette kjæledyret foran egne behov, når det kreves?

Slik ble tegningen


Overskriften var: Dolce far niente? En høyst teoretisk øvelse. Videre stod: Det er helt umulig bare å gå hjemme å tråkke.

Tegningen


Skandaler river ikke ned tilliten, var overskriften. Under stod: Jo flere skandaler, jo mer stabil er tilliten til vårt politiske system.

Sik så tegneren dette 


Neste overskrift var: Hjelp, jeg vil melde meg ut ! Videre stod: Må jeg virkelig være med i en klubb for å kjøpe strømpebukser og tørkestativ? Videre stod: Det synes åpenbart at det er mer fordelaktig for butikk enn for kunder.

Slik ble tegningen


Overskriften: Et evinnelig mas om å skaffe landet en statsminister. Vider stod: Seks uker etter valget har Frankrike fått sitt OL, men ingen ny regjering. Spiller det egentlig noen rolle?

Tegneren løste det slik

Neste overskrift var: Det er ikke bare nordmenn som elsker å gå i fjellet. Videre stod: Har du lagt merke til hvor mange språk det snakkes blant folk som er på tur. Mange vi gikk forbi snakket fransk, engelsk, tysk og polsk. Noen hadde på hijab. Men de elsker også skoger og fjell.

Tegningen


Burde hun vært sladdet? var overskriften. Med litt mindre bokstaver stod: Her er noen krokodille-tårer fra en republikaner for en prins og hans kjæreste. Lenger nede stod: Kongefamilien har selv bidratt til å senke terskelen for at forholdet blir omtalt i tiden framover.

Slik så tegneren det

Neste overskrift: Lille land, hva nå? Videre i teksten stod: Rødt og blått gikk sammen om å styre Danmark, men det går visst bare sånn passe. En merkelig regjering, sier statsminister Mette Fredriksen.

Tegningen

I denne siste tegningen var overskriften: De vil stjele hverandres kjernevelgere. Videre stod: Kristne for Harris? Muslimer for Trump? Amerikansk valgkamp handler mye om grupper.

Tegneren så det slik




 


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar