torsdag 18. juli 2019

Besøk i Russland, del 2, juli 2019

Mandag 30. august 2010 dro vi fra Moskva som jeg syntes var en flott by. Jeg hadde aldri før sett en så stor by være så ryddig, i sentrale deler i byen var ikke en sigarettsneip å se på fortauene. Hvordan det en i dag vet jeg ikke, men slik var det i 2010. Moskva var en staselig by.

Fra Moskva

Vi kjørte videre, målet denne dagen var Novgorod. Vi kjørte forbi masse skog, ute på landsbygda var forskjellig standard, men det så stille og fredelig ut. Endelig kjørte vi inn i byen Novgorod, der vi overnattet på hotell Intourist. Om kvelden ble det oppvisning med folkedans.

På landsbygda

Underholdning

Neste morgen var vi på rundtur for å se Novgorod som er den eldste slaviske byen som er registrert i Russland. På midten av 900- tallet var byen en fullt utviklet middelalderby og politisk sentrum. Vikingene kalte byen for Holmgard. Novgorod er delt i to av elva Vålchåv. Vi besøkte først handelssida. Her var masse handel i gamle dager, de kom med skinn for eksempel, og her kjøpte de fint tøy. Bildet under er tatt på brua som binder sammen handelssida og Sofiesida. Brua ble under Andre verdenskrig sprengt av tyskerne, men bygd opp igjen.

På brua

Vi gikk over brua til Sofiesida der vi blant annet så Sofia- katedralen, den best bevarte kirken fra 1000- tallet. På torget i Novgorod stod et minnesmerke i bronse, formet som en kirkeklokke. Da nazistene nærmet seg byen under Andre verdenskrig, plukket de ned minnesmerke i biter, da krigen var over satte de bitene sammen. Minnesmerket var reddet.

Sofia- katedralen

Minnesmerket

Så kjørte vi til St. Petersburg der vi var et par dager. Det er en av de vakreste byer jeg har sett. Vi så den på land og vi så den på kanaltur. Så mange flotte hus og slott. Vi besøkte Vinterpalasset med fantastiske saler, og den fantastiske Oppstandelseskirken. Byen har to havner, en ved havet og en ved Volga.

Oppstandelseskirken
 Vinterpalasset

Fra St Petersburg

I St Petersburg

En dag ble det utflukt til en liten by som het Pusjkin, oppkalt etter den berømte, russiske poeten, jeg så statuen av poeten da vi gikk oppover mot slottet vi skulle se, Katarinapalasset. Det var en gave fra Peter den store til Katarina. Ikke rart at det russiske folket ble rasende over denne enorme luksusen de styrende levde i, mens de selv sultet. Fasaden på slottet er 300 meter lang. Salene var overdådige.

Poeten

Litt av Katarinaslottet

Gull og glitter inne

Siste kvelden i St. Petersburg så vi solnedgangen over denne vakre byen, neste dag skulle vi reise videre fra Russland. Vi skulle reise samme vei vi kom, via Tallinn, Stockholm og Malmø. Det var en svært interessant tur.

Solen på vei ned

Solnedgang

Her har jeg kun tatt med litt fra turen, steder vi besøkte, og reiseruten, men har ikke tatt med alt, det ville blitt for mye. Jeg vil avrunde med det russiske flagget. Jeg fører Russland opp som nr. 30 av land jeg har besøkt.