lørdag 6. juli 2019

Reise i Indonesia, del 1, juli 2019

Indonesia er en republikk, den består av 17 508 øyer, og ligger mellom Australia og det Asiatiske fast landet. Samlet er her om lag 237, 5 millioner innbyggere, og er av de mest folkerike i verden. Rundt 6000 av alle øyene er bebodde. De seks største øyene er Sumatra, Java, Sulawesi, Bali, Kalimantau, og Vest Papua. I Indonesia besøkte vi to av øyene, først Java, så Bali. Jeg tar med her kun noe av det vi så.

Kart over Java og Bali

Vi reiste til Indonesia i april 2001, via København til Singapore, der vi var i to dager. Så videre fly til Jakarta på Java. Tirsdag 10. 4 tok vi inn på hotell Hilton. Jakarta er hovedstaden i Indonesia. Om kvelden ble det Ristaffel på restaurant Oasis. Før var dette hjemmet til en hollandsk kolonimillionær. Vi ble servert av en hel stab av damer som serverte. Tre karer satt på gulvet i gangen og spilte både da vi kom og da vi dro.

Mange servitører
De tre som spilte

Neste morgen besøkte vi først den gamle kokoshavnen ved Silivong- elven. Det var hollenderne som på 1600- tallet forvandlet det lille handelsstedet til et stort handelssentrum. Mange av båtene vi så var fra øya Sulawesi. På havnen var arbeidere i gang med lossing og lasting. En båt ble lastet ved at de bar sekkene på ryggen fra en lastebil og om bord i båten, de balanserte på smale stokker.

Fra havnen
Lasting i gang

Vi dro videre til det gamle hollandske sentrum fra 1700- tallet. Bydelen Batavia ble oppbygd med Amsterdam som forbilde, nå finns bare få kanaler igjen. Vi så blant annet den gamle Rettsbygningen.

Gamle Rettsbygningen

Så videre til Jakartas moderne bydel, der så vi blant annet Presidentpalasset, men jeg vil ikke si at det så ut som et palass. I en park rett ved var det en demonstrasjon mot styret, men vi fikk ikke lov til å ta bilder av den.  Hovedstaden Jakarta har over 8 millioner innbyggere.

Presidentboligen
Moderne Jakarta

Vi var der i påsken, og skjærtorsdag sjekket vi ut fra hotellet, vi skulle videre  med buss. Først skulle vi besøke en stor park utenfor Jakarta. Der var blant annet utstilt typer av hus fra forskjellige steder i Indonesia. Ideen til parken kom fra presidentfruen Tien Suharto. Interessant å se.

En type hus

Vi fortsatte videre, og så at i utkanten av byer var fattige strøk som ble kalt kamponger, mer som slum med skur. Palmene gav området et finere inntrykk enn det fortjente. Det ble sagt at det var folk som levde på 3 dollar i uken. Jeg håper det nå er historie.

Slum i utkant
av by

Vi kjørte videre opp i høyden, og oppe på Pun Chak- passet i 1500 meters høyde, spiste vi lunsj. Så kjørte vi nedover mot andre siden til Bandung. Der sjekket vi inn på Hotell Hyatt.

Utsikt fra Pun Chak- passet,
men litt disig

Neste dag ble det utflukt. Først så vi en fin bygning i Bogor, så var vi opp mot toppen på en vulkan. Bandung har rundt 3 millioner innbyggere og ligger som i en gryte omgitt av vulkaner. Vulkanen Tangkuban lå på 1830 m. Utflukten gikk videre og vi passerte blant annet te-plantasjer.

Fint kolonibygg
Oppe ved vulkanen
Passerte te- plantasjer

Så skulle vi besøke en musikkskole i Pandasuka, en forstad til Bandung. Her er spesialiteten bambus instrument. Det var fint og høre og se både barn og ungdom. Vi var nå i Sunda provinsen. Alt foregikk ute i grønn natur, men under bambustak. En opplevelse å høre dem både synge og spille. På slutten fikk vi også prøve oss på bambusinstrument. Om kvelden ble det middag på hotellet. Resepsjonen var fint påskepyntet.

Svært flinke
I resepsjonen på Hyatt

Neste morgen ble det tidlig frokost før vi sjekket ut fra hotellet og ble kjørt til togstasjonen. Vi tok plass på toget som kjørte ut fra Bandung kl. 07.00. Nå ble det 8 timer med toget, men det virket ikke lenge, for det var et skiftende landskap vi kjørte gjennom. Togturen ble en opplevelse. Folk var i sving på rismarkene, ofte stod de i gjørme. Vi så grønne rismarker, og vi så mange vulkaner. Vi fikk utdelt lunsjkurver, vi satt i en behagelig togkupé. Videre passerte vi floder, små landsbyer og hadde det fint på togturen.

Arbeid på rismark
  Risterrasser
Vulkaner

Så gikk vi av toget i Yogyakarta, og der tok vi inn på et fint hotell. Hyatt Regency så nesten ut som en pagode. Her var flere badebasseng og fint å være og slappe av denne ettermiddagen. Yogyakarta er Javas kulturelle sentrum. Det er også et sultanat, og byen hadde om lag 500 000 innbyggere.

Et fint hotell
Fra Yogyakarta

Neste dag var 1. påskedag og da var vi rundt og så forskjellig i byen. Blant annet besøkte vi det av palassområdet som var åpent for publikum. Vå så et av seremonirommene, det var åpent på sidene, dermed stod vi utenfor og så inn.

Et seremonirom

Men om kvelden ble det stas, for da skulle vi spise middag i palasset til sultanens bror, prins Yoyokusomos. Vi dro til palasset med hesteskyss. Da vi var framme, ble vi først plassert ved småbord foran en scene. På bordet stod skåler med snacks som små, tynne pannekaker, samt biter med stekt banan og ost. Mennene som spilte satt på gulvet bak de to kvinnelige danserne.

Danserinnene

Så ble vi vist inn i rommene vi fikk besøke, og stuen vi skulle spise. Der var fint tillaget og vi spiste ved et langbord. Før jeg tok plass tittet jeg inn på kjøkkenet. Det ble en hyggelig middag. Før vi dro, satte vi oss foran scenen igjen, nå var det den berømte Ramayana-balletten som danset for oss. Før vi dro, fikk vi hver en suvenir laget av prinsens barn. Så tilbake til hotellet.