torsdag 11. februar 2021

Spesielle restauranter, del 1, februar 2021

Jeg var på KI og handlet, da passerte jeg kafeen der, og så folk satt og spiste. Flere bare satt med en kaffekopp, hadde dradd ned ansiktsmaska og pratet. Da vandret tankene til flere av de steder jeg har sittet og sludret ved et kafé- eller restaurantbord. Det første jeg tenkte på var da jeg spiste lunsj i Johannesburg i Sør- Afrika. Vi var på besøk i Soweto et område i byen, her er fine områder og mindre bra områder. Vi var på rundreise i Sør- Afrika og startet i Johannesburg. Nå skulle vi i reisegruppen spise lunsj på en shebeen som var en tidligere ulovlig bar. I apartheid tiden hadde ikke svarte lov til å komme inn på barer, så noen av dem drev i all hemmelighet en slik shebeen. Nå var Wandies Place kjent for sin gode buffé, et populært sted for turister, veggene var dekket av visittkort fra hele verden. Et lite sted, men kjempegod mat som biffgryte, lammegryte, og kylling for eksempel.

En diger by Johannesburg

Vi besøkte nå Soweto, Her

utebfor Wandies Place

Lite sted, men god mat

Videre tenkte jeg på bussturen i Russland, der vi blant annet besøkte Moskva, en stor, flott by. Da spiste vi lunsj i kafeen der KGB- toppene i Sovjettiden spiste sin lunsj. Nå er det museum, også et kontor er på utstilling. Da vi kom ut på gaten, så vi bort til det gamle KGB- huset, ifølge guiden. Sikkert ikke særlig hyggelig for de som måtte møte der i sin tid.

Flott by Moskva

Lunsj der sjefene spiste

Litt av KGB-bygget

Da vi var i Miami noen dager før vi dro på cruise i Karibia i 2010, tok vi en utflukt til Key West som er et sjarmerende sted. Da var vi innom Ernest Hemingways favorittsted, Sloppy Joe´s. Der var mye folk, mange flagg hang ned fra taket, god stemning og live musikk.

Baren

Inne
Fra Key West
Så rett på cruise

Da jeg var i USA for mange år siden, bodde vi hos slektninger i Ballard, Seattle. De var nesten som engler, og tok seg svært godt av oss, og vi fikk sett masse av området. En dag tok de oss med til Twin Peaks, der den kjente TV- serien med samme navn er spilt inn. Det var en opplevelse, vi spiste lunsj på stedet der, og noen av oss var inn på den lille kafeen som er brukt i serien. Da vi reiste videre fra Seattle, fulgte flere av slektningene med oss dit og vinket oss avsted.

Fra Twin Peaks

Spiser lunsj på stedet
På kafeen fra serien
På flyplassen i Seattle,
vi reise videre i USA

Første gangen jeg var i Portugal, var vi på ferie på Algarvekysten, og bodde rett ved Portimäo. Vi var på flere utflukter, og en gikk blant annet  til en liten fiskerlandsby som het Baleeira, der spiste vi lunsj. Den kafeen hadde en spesiell innredning. Ene langveggen var dekket med tomflasker. Lunsjen smakte godt. Ute på bukta lå små fiskebåter.

Idyllisk sted

Lunsj på kafeen

På kjøreturen i Sørstatene i USA i 2015, skulle vi avslutte i Florida. Vi var nå på Daytona Beach, og en kveld spiste vi middag på restauranten Bubba Gump. Den er oppkalt etter Bubba, rekefiskeren som var bestevenn med Forrest Gump, hovedpersonen i boken og i filmen, de fleste kjenner. Under middagen kom kelneren ved vårt bord, stilte seg opp og holdt en quiz. Det var morsomt.

Fra Daytona Beach

Ute på middag
Quiz ved bordet

Vi var en tur til Island for en del år siden. Vi startet i Reykjavik, og der avsluttet vi turen. Siste kvelden spiste vi middag på en liten fiskerestaurant som het Humarhusid. Der ble det en godt fiskemiddag også med hummer.

Fra Reykjavik

Utenfor restauranten

Til slutt i del 1, vil jeg ta med avslutningsmiddagen da jeg var på reise i Etiopia i 2019. Turen ble avsluttet i Addis Abeba, og middagen ble holdt i et spesielt lokale. Det ble servert buffé, og etter hvert ble det underholdning fra scenen. Et spesiell middag i spesielle omgivelser.

I spesielt lokale

Her i rosa sammen med noen