fredag 26. februar 2021

Hus til kjendiser, nå museum. februar 2021, del 1

Jeg trykket på flere kanaler i TV en dag, og hørte da Elvis synge, han som i sin tid var megastjerne. Da så jeg for meg besøket i huset hans i Memphis. Vi var på kjøretur i Sørstatene i USA 2015, og hadde før vi reiste, bestilt billetter til Graceland som er åpent for besøkende.

Huset til Elvis

På baksiden

Graceland var Elvis sitt hovedhjem fra 1958 til han døde i 1977. Vi fikk se rommene i første etasje, men ikke oppe på soverommet, eller badet der han døde. Men vi så rommene med utstillinger av gullplater, og andre ting som kostymer han hadde brukt på scenen, samt bilder av Elvis.

Elvis Presley

Fra et av rommene

Besøket er over

Da Mandela bodde i Johannesburg, bodde han i Soweto, men i en bedre del av området enn det jeg hadde hørt om, jeg trodde det bare var slum. Da vi var på rundreise i Sør- Afrika, startet vi i Johannesburg. De fleste har hørt om Mandela som satt mange år i fengsel, men til slutt ble landets president.

Bedre område i Soweto
Men også slum

Mandelas hus i starten

På første turen til USA for mange år siden, var vi først i Seatle, men dro etterpå til tre byer i USA. Da vi var i Washington DC, besøkte vi Det hvite hus, men vi var også til det kjente Jefferson Memorial. Det er i West Pomac Park, og stod ferdig i 1943. Bronsestatuen av Jefferson kom i 1947.

Vi dro fra Seattle

Så det Hvite hus i Washington DC

Jefferson Memorial

Jefferson USAs 3. president fra
1801 til 1809

På bussturen i Russland i 2010, var vi også i Moskva. Derfra var vi med på en utflukt utenfor byen der i sin tid tsaren hadde eiendom han besøkte. Der på området stod også en hytte som Peter den store hadde bodd i 2,5 måned. Den var av solid tømmer. Hytten hadde stått i Arkhangelsk, men flyttet hit, og stod i et fint parkområde. Vi var inn, det var ganske koselig inne.

Solid tømmerhytte

Fra en annen vinkel
Lå i fint parkområde

Da vi var i Miami i 2010, tok vi en utflukt til Key West. Der så vi huset til forfatteren Ernest Heming way. Der bodde han i mange år og skrev på romaner. Huset lå i en frodig hage.

Huset

Ernest Hemingway

Utenfor huset i Key West

På reisen i Etiopia i 2019 var vi også i hovedstaden Addis Abeba. Der besøkte vi slottet til keiser Haile Selasse, der han bodde før han ble avsatt. Ikke noe prangende hus, nå museum. Her så jeg blant annet keiserens trone, og hans utstoppede løve.

Beskjedent hus

Keisertronen
Kongens løve

Om dette temaet kommer mer