torsdag 3. juni 2021

Kjente reisemål, del 2, juni 21.

Reiser en på tur i Tyrkia bør en se blant annet Pamukkale, bommulsborgen, som ligger i provinsen Denizli sørvest i Tyrkia. Det er helt kvitt, og ser ut som terrasser. Det er blitt dannet av karbonatmineral av rennende vann. Besøker en Istanbul, er Den blå moskeen et must. En strålende moské både ute og inne.

Pamukkale

Ligner terrasser
Flott å se

Den blå moskeen i Istanbul

Inne i moskeen, uten sko,
men godt kledt

Er en på tur i Berlin og rusler rundt i byen, så legg turen om Checkpoint Charlie, det er et sted med historisk sus. Det var en grenseovergang mellom den amerikanske sektoren i Vest- Berlin, og den sovjetiske sektoren i Øst- Berlin. Den var spesielt for ikke- tyskere og diplomater som måtte passere,
fra 1945- 1990.

Fra Berlin

Checkpoint Charlie

Kjent plass i Berlin

På reisen i Israel i besøkte vi kjente steder i Jerusalem, blant annet hagen Getsemane, den husket jeg fra barndommens bibelhistorie på skolen. Men nå var her ikke mange oliventre igjen. Da vi spaserte på Palmesøndagsveien, hadde vi god utsikt. Vi var også en tur innom Betlehem, det var begynt å bli mørkt da vi gikk til bussen.

Fra  Getsemane

Utsikt fra Palmesøndagsveien

Fra Betlehem

På reisen i Israel dro vi videre til Jordan. Der var vi blant annet i hovedstaden Amman, men besøkte videre den kjente ruinbyen Petra. Der gikk vi 3,5 km også i smale passasjer med steile bergvegger på begge sider. Så kom vi til det mest kjente stedet i Petra. Den kjente Silkeveien gikk her i området i sin tid.

Utsikt til Amman

Gikk i spesielt område
i Petra

Fra ruinbyen Petra
En opplevelse å se

Fra hotellterrassen med utsikt
mot fjellene ved Petra

Jeg må igjen nevne reisen i Etiopia i 2019. Da besøkte vi det som er blitt kalt for Etiopias Jerusalem.
Vi besøkte området med kirkene som er bygd nede i jorda. Det var litt av en opplevelse. Vi gikk iblant i ganske smale ganger nede i bergsider. Vi var også inn i noen kirker. På første bilde ser vi i taket på kirken.

Klar å starte

Kirke i berget

Inne i en kirke
En av kirkene

Jeg må nesten ta med noen bilder fra et av reisemålene som blir besøkt i Norge, jeg var der i fjor sommer. Det er Nordkapp som ligger i Finnmark. På Nordkapp er platået med globusen. Dette omtales som det nordligste punktet i Europa. Klippen på Magerøya i Finnmark er 307 meter høg.  Flott å stå der og se utover havet.