lørdag 12. februar 2022

Besøk i hovedsteder, del 6

Jeg vil starte med rundreisen i Indonesia i starten på 2020- tallet. Turen i landet startet i hovedstaden som heter Djakarta. Første kvelden ble det velkomstmiddag på restaurant Oasis, bygget var før hjemmet til en hollandsk kolonimillionær. Vi ble servert Ristaffel, det ble god mat, blant annet mange sorter ris. Svært mange damer serverte oss. På bildet ser vi kun fire av dem.

Her kommer risen

I hagen etter taffelet

Disse spilte både da vi kom og da vi dro fra restauranten

Neste dag besøkte vi først den gamle kokoshavnen Sunda Kelapa, ved Silivongelva. Flere av båtene vi så, kom fra øya Sulawesi. En av båtene holdt på å losse, arbeiderne gikk på planker som lå mellom skipet og kaia. På kaia ble sekkene lagt i en lastebil. Etterpå var vi rundt i byen og så på kjente bygg for eksempel. Fra hovedstaden dro vi videre på rundturen i Indonesia.

Spesiell båttype

Arbeiderne gikk på planker

Presidentboligen

Vi så Frihetsmonumentet

I 2009 dro flere fra familien på tur til Thailand, og startet i hovedstaden Bangkok. Dette var mitt andre besøk i Thailand. Vi hadde før vi reiste, bestilt privat guide med sjåfør som kjørte oss rundt i Bangkok. Vi besøkte det kjente Grand Palace. På dette området var mange eksotiske bygg med tårn og spir.

Besøker Grand Palace
Eksotiske tårn

En liten pause på plassen

Båttur på kanalen i Bangkok, stod naturligvis på programmet. Vi fikk oss en stuss da føreren slakket på farten så vi fikk se en stor øgle som lå på trammen utenfor et hus, men jeg rakk ikke å ta bilde. Det var andre gangen jeg var på kanaltur i Bangkok, men like spennende og eksotisk.

I full driv på elven
Eksotisk ved elvekanten

Avslapning i hotellbassenget

I London hovedstaden i England, har jeg besøk tre ganger, sist var et helgebesøk i februar 2013 sammen med to andre fra familien. London Eye var kommet siden sist jeg var der. Vi var opp i det høye tårnet The Shard som er 309,6 m høyt. Det åpnet i 2012. Der hadde vi flott utsikt over London.

London Eye

The Shard

Utsikt fra tårnet

Vi så mye av London den helgen, og vi spaserte i Hyde Park. Vi besøkte den kjente St. Pauls Katedral.
Utenfor den står monumentet Churchill dedikerte til brannmennene i London, for deres innsats under bombingen av London under Andre verdenskrig.

Monumentet ved katedralen

Spaserte i Hyde Park

Her i Hyde Park

Siste hovedstaden jeg vil ta med her, er Bucuresti i Romania. Jeg var på en rundtur i Romania i 2015, og startet i Bucuresti. Vi var på rundtur i byen og så blant annet det vanvittig store palasset som tidligere lederen Chauchesku fikk bygd. Han var en underlig sjef som senere ble styrtet og skutt.

Foran den digre bygningen

Utsikt fra bygget

Vi passerte denne statuen i byen

Om kvelden spaserte vi fra hotellet og til en restaurant som lå ganske nær. På restauranten spiste vi middag, og et par folkedansere underholdt oss en stund. Neste dag kjørte vi videre på rundtur i landet.