søndag 12. juni 2022

Ting en husker, 12,6-22, del 1

Da jeg var i Sveits i 2019, var vi på utflukt blant annet til området som blir kalt Heidi-land. Flere somrer var en dame i det området, og hun besøkte da en liten foreldreløs pike som bodde hos bestefaren, piken hadde en venn, gjetergutten Peter. Senere skrev damen bok om: Heidi. Den leste jeg da jeg gikk på barneskolen, der hadde de bokutlån. Nå var vi og så huset hun bodde, for alt dette ble verdenskjent, det ble også laget filmer om Heidi. Det var også nedenfor huset satt opp statuer av dyr, men noen geiter var levende. 

Huset der Heidi hadde bodd


Utsikt fra hagen
Fra området
Heidi bodde i grønne
omgivelser

Heidi med sine dyr stod rett ved parkeringsplassen
Bildet tatt rett før vi drar.

Da jeg var i Romania i 2015 startet vi i Bucuresti, men kjørte videre nordover på det transilvanske høg landet. Der gjorde vi et stopp i Cozia for å besøke et kloster fra 1386. Da vi besøkte klosteret, bodde der 40 munker. Der var en fin klosterkirke, men det jeg husker spesielt, var en ung, lys pen dame som satt og pratet med to munker. Jeg lurte på om ikke det måtte røre ved en streng hos den unge munken som hadde stengt seg ute fra livet, der han satt og så på den unge damen. 

Besøkte et kloster

Var i klosterkirken
Hva tenker den unge munken?

På samme tur besøkte vi en by og da jeg spaserte der, så jeg utstilling av møbler, det var helt spesielle stoler, syntes jeg. Jeg tror det var i byen Brasov eller i de traktene.

Artige møbler


Da jeg var i Peru i 2017, startet vi turen i Lima. Der var akkurat kvalifisering til VM for de mannlige fotballaget, Vi spaserte også en tur før kampen startet, og alle så ut for å være opptatt av kampen. Alt var pyntet i fargene rødt og kvitt. Jeg så kampen på TV på mitt hotellrom. Da Peru vant, var folk elleville på tribunene, grå mange av publikum av glede. Fyrverkeriet uten for varte lange etter kampen var slutt.  

 I hotell resepsjonen var
var også i rødt og kvitt
 

Ute på fortauet en
diger fotball

Peru vant, folk var elleville 
på tribunene

Så dukker et annet minne opp. I nydelig vær drar vi ut fra Miami, vi skal på cruise i Karibia. Etter utseilingen blir det gøy med ringdans på dekk. Første havn var Jamaica, det ble interessant. Senere ble det en svingom med Blåmann.

Vi drar fra Miami

Så gøy på dekk

Vi går i land på Jamaica

Så en svingom med Blåmann

 

 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar