fredag 5. april 2024

Helgetur til Manchester

Neste tur jeg dro på var en shoppingtur til Manchester. Det hadde jeg aldri vært på, men ble med to andre damer, mest for å besøke byen Manchester 14. november tok vi fly fra Gardermoen til  Manche-ster. Dette er en gammel by for historien sier her ble reist et fort i romersk tid i år 79. Manchester er en industriby i nordvest England og har rundt 553 000 innbyggere. Vi tok fly fra Gardermoen ca. kl. 11.00 på formiddag, og etter ca. to timer landet vi i Manchester. Det var november og grått vær, vi tok taxi til hotellet. Fra rommet mitt hadde jeg utsikt til Rådhuset.

Rådhuset i byen

Nå gikk vi først til en irsk bar og fikk oss noe å spise. Så gikk vi på shopping på det kjente Arndale. Om kvelden gikk vi ut for å spise  middag, det ble tapas. Så avsluttet vi dagen på en fin bar.

Her spiste vi lunsj

Så shopping på Arndale, stort senter

Vi spiste middag på restaurant som het Vinã, det ble tapas. Stedet hadde en spesiell innredning med tønner som bord.

Det ble god mat

Vi avsluttet kvelden på et fint sted, Bluu

Neste morgen var 15. november, og vi gikk ut for å finne et frokoststed. Vi spurte en mann om han visste om et sted, Jada, sa han og fulgte oss et langt stykke, der var kafeen.  Vi takket og gikk inn, det ble en god frokost.

Veiviseren til venstre

I Manchester står gamle og nye bygg side ved side. Jeg syntes de hadde løst denne sammensetningen meget godt.

Gammelt og nytt sammen

Vi kom forbi en statue av Chopin. Han hadde holdt galla-konsert  i Manchester i 1848, året før han døde. At Chopin kom og spilte for dem enda han var dødssyk, kunne folket i byen aldri glemme, så en statue ble reist.

Chopin

Vi spaserte i en julepyntet by, og nå ble det en lang stund med shopping. Forretningene i byen hadde mye å velge i, og butikkene var fint pyntet, også med juletre.

Julepyntet by

Også juletre

Denne dagen hadde jeg bursdag, og de to andre bød meg med på Afternoon tea. Vi dro til et eksklusivt  varehus som hadde en kjent restaurant høyt oppe  i bygget, der var flott utsikt. Der ble en ekstra fin oppdekning med te og kaker.

Utsikten

Fin oppdekning

Så tilbake til hotellet med handleposene. Nær hotellet stod en slags vindmølle, og den var ekstra pyntet siden julen nærmet seg.

Fint pyntet

Da vi hadde fått på plass handleposene gikk vi til museet for malerkunst som lå nær hotellet. Først kom vi inn i et rom med en slags installasjon. Midt på gulvet en slags skog med store høstløv. Midt på gulvet en stor runding tett i tett med frø-poser, der bildene av blomstene dannet som et stort blomsterbed.

Svært dekorativt

Vi gikk gjennom flere rom med mange fine engelske malerier. Bildet under ble malt av F. Guddal etter en reise i Egypt Bildet heter: The Water of the Nile, 1893.

Fint bilde

Neste maleri er fra en gresk legende, og tok et år å male. Det er malt av Lord Leighton. Tittelen på bildet er: Captive Andromache, 1888.

Maleriet

Tredje maleriet heter: Head of a Girl. Maleriet er fra sent på 1800-tallet, og maleren var Albert Lunch. Han var egentlig fra Peru, men bodde i Paris. Vi så mye fin kunst.

Denne siste kvelden ble jeg budt ut på middag på en restaurant som en da kjent fotballspiller eide. Den het: Rosso. Eieren het Rio Ferdinand, han spilte på  Manchester United. Før var bygget en bank. Til slutt kom en av servitørene med et kakestykke med lys til meg som var blitt et år yngre.

En rin restaurant

Det ble en god middag

Julepyntet i restauranten

Neste dag gikk vi på en rask shopping-runde før vi dro til flyplassen og dro hjem til Oslo, etter et par fine dager i Manchester.