onsdag 17. april 2024

Rydding på suvenirrommet

 Egentlig er det datarommet mitt, men her står suvenirene jeg har kjøpt gjennom årene. Det var vanlig jeg kjøpte før, i senere tid har det mest blitt magneter som jeg har på kjøleskapet. Nå skulle jeg starte med vårrengjøringen, og startet på datarommet. Men jeg måtte også tørke støv av suvenirene og omplas-sere litt. For hver suvenir kom også minnene. Så jeg har en artig stund for hver gruppe jeg tørker tøv av og omplasserer. De første som er støvfri står i vinduskarmen.

Rene og fine


Fra venstre står de to suvenirene jeg kjøpe for mange år siden da vi ferierte i landet som da het Jugoslavia, i dag heter det Croatia. Der bodde vi på hotell i Cavtat, ved en liten idyllisk bukt. Vi var også på besøk i Dubrovnik.

Idyllisk sted


Besøkte også Dubrovnik

Vi var også på kvelds-utflukt der vi fikk servert middag, og det ble uderholding. Det var på denne turen jeg kjøpte to suvenirer. Både en fin, ung dame i festdrakt, pluss et lite fat.

Underholdning
Suvenirene

Rett ved står en liten tasjin som jeg kjøpte i Marokko. En tasjin er en skål med lokk, den bruker de å servere mat fra. Vi var først en uke i Agadir, så en rundtur til de kongelige byene, og kjørte i Atlas-fjellene. En spennende tur.

Idyll fra Atlasfjellene

På fest i Agadir i historisk by


Fra markedet i Marrakech

Tasjin

Så en uke på Kypros der vi bodde rett ved Ayia Napa. Vi var på flere utflukter. En gang der vi besøkte et par landsbyer. Vi besøkte også hovedstaden Nicosia. Der så vi statuen av erkebiskop Makarios som ble president der i 196o, men senere styrtet i et kupp. Vi var også i byen Paphos.

Fra landsby på Kypros

Besøker Nicosia, statue av Makarios

På havna i Paphos
Suveniren

Første turen til Portugal gikk til Algarve-kysten, da ble det mye bading og soling. Der var en stor strand der vi bodde. Vi var også på utflukter.

Fra Algarve-kysten

Besøkte kjent borg i Silves


På denne turen kjøpte vi hanen

Den lille treskoen med fulle seil, er kjøpt i Holland. Da var vi med en båt, og var innom havna i Rotter-dam. Der besøkte vi sjømannskirken. Der satt vi en stund på lese-værelset, og jeg kjøpte den fine skuten.

Fin sjømannskirke
Den søte båten

Den siste suveniren jeg tar med nå, er også kjøpt i Nederland, men mange år senere. Jag var på en kanat-tur både i Tyskland, og i Nederland der vi også var innom et sted i Nederland som hadde en samling med hele 19 vindmøller på stedet Kinderdijk. Det var flott å se. Der kjøpte jeg paret med tresko.
 
En flott tur

Vinmarker i Tyskland

Flott på kanalen

Vindmøllene i Kinderdijk

Der på stedet kjøpte jeg skoene


Fortsettelse.




 


 

   




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar