torsdag 22. august 2013

Del 4 om sommerturen, august 13

Jeg stod på dekk og så innover mot land. Det var torsdag morgen og vi lå i havn på Sicilia, i Messina som er tredje største byen på Sicilia.

Utsikt til Messina

Jeg slo følge med dem som skulle ta hop on- buss. På den måten får en oversikt over hvor ting er i byen. Bussen stoppet en liten stund ved katedralen der det krydde av folk på Piazza del Dumo.

Masse folk


Klokkespillet i kirketårnet startet å spille, og figurene midt på beveget seg rundt. Grunnen til at det var så mye folk ved katedralen var at denne dagen var en spesiell religiøs helligdag på Sicilia. Byens største katedral er fra 1130.

Litt av katedralen

Vi hørte klokkespillet

Bussen kjørte videre gjennom Messina som har ca. 500 000 innbyggere. Byen har vært et erkebispe- sete siden 1548. Oppe på en høgde fikk vi gå ut av bussen på et utkikkspunkt der vi blant annet så nedover mot havna der cruisebåtene lå.
 
Utsikt mot havna

Fint vær i Messina

Da bussturen var over ruslet vi tilbake til katedralen, men nå var folket gått, men turistene var på plass. Ved katedralen står en flott fontene, Fontana di Orione. Den er i tidlig barokkstil. Vi så andre fra reisefølget og slo oss ned på utekafeen sammen med dem en stund.

Meget forseggjort fontene


Som nevnt var det en spesiell dag på Sicilia, og om kvelden skulle det være et stort opptog, men vi skulle dra før det. Vi så noen svære figurer som var plassert på en stor tilhenger, den skulle dras rundt i byen under opptoget. Hvem figurene skulle symbolisere fikk jeg ikke greie på.

Dame og herre til hest

 Her nede ved havneområdet var også mange fine bygninger og masse vakre blomster. Jeg måtte bare ta bilder.

Fine blomster


Som nevnt var det mange staselige bygninger her i Messina. For eksempel teateret, og flotte bygg oppe på høgdene.

Kirke oppe på høgda

I Messina


Vi spaserte tilbake til båten, nå var det tid for et opphold på soldekk, helst i skyggen. Men så kom tid for avseiling fra Messina som ble grunnlagt av grekerne på 700- tallet. Et katastrofe- jordskjelv i 1908 med en påfølgende tsunami la byen i grus, og 60 000 mennesker døde. De fleste antikke bygningene ble ødelagt.

Vi drar fra Messina

Til slutt ble det middag, og noen av oss avsluttet kvelden med å høre på karaoke. De fleste av de som sang var svært flinke, de kom fra mange steder i verden, og vi kom til at de måtte være sangere på sine hjemsted.

Ved middagsbordet

På karaoke

Neste dag som var torsdag, var vi på sjøen. Vanligvis er båten en eller to dager på sjøen på et cruise som dette. Vi var altså en dag på Middelhavet som er et innhav mellom Europa og Afrika, med Vest- Asia i øst og Atlanterhavet i vest. Største dypet er på 4, 405 m.

Blått er Middelhavet

Det ble tilbrakt lange stunder på soldekk, avbrutt av måltider. Vi diskuterte Middelhavet som er knyttet til Atlanterhavet med Gibraltarsundet, til Svartehavet gjennom Bosporos, og til Rødehavet gjennom Suezkanalen. Deler av Middelhavet har andre navn som for eksempel Adriaterhavet.
Om ettermiddagen gikk noen av oss på bingo, og en mann vant 1300 dollar foran meg som ventet på siste tallet. Om kvelden som vanlig en god middag.

Ved middagsbordet

Lørdag hadde vi lagt til kai i Palma på Mallorca. Som vanlig var det knallfint vær, kanskje litt for varmt, men vi var blitt vant til varme. Jeg hadde vært på Mallorca flere ganger før, men aldri vært inne i katedralen. Tre av oss tok taxi til området ved katedralen som er et flott bygg i gotisk stil. De startet byggingen på 1200- tallet og ble ferdig i 1601.

Katedralen i Palma

På vei mot inngangen kom vi forbi en kar som svevet i lufta. Jeg kikket litt under kjolen, men der var kun luft. Vi diskuterte etterpå hvordan det hang sammen og kom til at det måtte være noe med stokken han holdt seg til.

Luftig type


Inne i katedralen som kalles Catedral la Seu, var et mektig syn. Vakre glassmalerier og andre dekorasjoner. Gaudi som ble nevnt flere ganger i Barcelona, utformet en jernsmidd baldakin over alteret i 1909. En opplevelse å rusle omkring inne i den store katedralen.

Alteret

Fine glassmaleri

Andre dekorasjoner

Etter besøket i katedralen ruslet vi rundt i gamlebyen i smale, sjarmerende gater.
 
Fra gamlebyen
 

Ellers hadde vi sett Palma så det ble avslapning på uterestaurant og se på folkelivet, høre på musikanter og se på andre som opptrådte. Litt shopping ble det også tid til før vi måtte spasere tilbake til skipet.

I Palma

Det var tid for utseiling, Palma var siste sted vi skulle besøke på denne cruiseturen.

Vi drar fra Palma

Nå ble det en siste samling på soldekk. Men vi måtte tenke på å pakke, for koffertene måtte stå utenfor lugarene klokken 23.00. Det vi ellers trengte måtte vi ha i handbagasjen. Så til vår siste middag om bord. På bildet under kommer jeg ut fra middagsrestauranten denne siste kvelden.

Ved inngangen til restauranten

 Neste morgen hadde båten lagt til kai i Barcelona. Vi spiste frokost, så tok vi taxi til flyplassen. Cruiset i Middelhavet med Carnival Sunshine var over. Vi hadde vært i mange havner og sett mye. Været hadde vært varmt og fint både de dagene vi var i Barcelona, og på cruiset. Sommerturen i august 2013 hadde samlet sett vært fin. Bildet under ble tatt da jeg gikk på land i Sicilia.

Sommerturen over

 På flyturen tilbake til Gardermoen ble det dramatikk. Jeg satt ved midtgangen på flyet, en mann satt i midten, og ved vinduet damen hans. Jeg hadde akkurat tømt kaffekoppen da mannen sa at dama måtte fram. Jeg tok i hendene det som stod på bordet mitt og gikk ut i midtgangen. Da dama kom dit, falt hun livløs om foran føttene våre. Det ble oppstyr med løpende flyvertinner og spørsmål om det var lege om bord. Heldigvis fikk de liv i henne etter en stund. Jeg ble flyttet til et sete lenger framme, for dama måtte ligge. Jeg og de som satt nærmest fikk oss en støkk. Siste jeg hørte da vi hadde landet, var at hun skulle fraktes ut av flyet med rullestol. Ellers gikk alt bra. Men jeg tenkte på denne hendelsen da jeg stod på balkongen og så på en nesten fullvoksen måne. Jeg tenkte også på den kjekke ferien og alt vi hadde opplevd på sommerturen. 

Flott måne
    

   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar