mandag 19. august 2013

Sommertur august 2013, Del 1: Barcelona

Mandag 5. august startet feriereisen med fly fra Gardermoen, og vi landet i Barcelona om kvelden. Byen er den nest største i Spania med 1,6 millioner innbyggere. Etter å ha sjekket inn på hotell Indigo, avsluttet vi dagen med middag på en uterestaurant.

På flyet med kurs mot Barcelona

Neste morgen tok vi taxi til den berømte La Sagrada Familia. Antoni Gaudi var prosjektleder for utformingen, og det ble hans livsverk fram til han døde i 1926. Personlig så jeg litt forandring siden sist jeg var her i august 1999.

La Sagrada Familia

Denne digre basilikaen ble påbegynt i 1882, og betalt for det meste av private pengegaver. Det antydes at kirken kan bli ferdig i 2025. Et svært spesielt kirkebygg.

Når blir den ferdig?

Barcelona er kjent for sin arkitektur, og vi spaserte til La Pedrera som også er tegnet av Antoni Gaudi. Den berømte arkitekten var fra Catalonia. Bygget hadde en interessant utforming og ble bygd i årene fra 1906 til 1912.

La Pedrera

Nå var det tid for stranda og vi tok taxi til området. Siste delen spaserte vi. Barcelona har flere strender nær byen. Da vi kom dit, var det flere fra reisefølget som badet, andre nøyde seg med å stå i strandkanten å se på havet og bølgene, eller dovnet seg på ei solseng.

I strandområdet

Badeliv

Kanskje hai utenfor?

Det var svært varmt denne dagen, så noen av oss spaserte til et fint hotell i nærheten. Inne, ikke langt fra resepsjonen, var flotte orkideer dekorasjon. På vei tilbake hadde vi god utsikt over stranda.

Orkideer

Stranda

Da kvelden nærmet seg, dro vi tilbake til hotellet og gjorde oss klare for middag. Så spaserte vi i ca. fem minutter til hotellet noen av reisefølget bodde på. Der ventet vi i resepsjonen til de andre var klare. Deretter gikk vi for å se etter et spisested, og spiste på en uterestaurant. Varm og fin kveld.

Venter i resepsjonen, hotell Averida Palace

Onsdag morgen ventet jeg på de andre nede i resepsjonen som avtalt. Blide og fornøyde møtte de klare for å se mer av Barcelona.

Ventet i pute- rommet

Etter frokost skulle vi først spasere på den berømte hovedgaten som går midt gjennom byen. La Rambla er 1,2 km lang og omkranset av grønne trær, og nå i turistsesongen krydde det av folk.

Fra La Rambla

Gamlebyen var det neste på programmet. En del av den stammer fra 2. århundre før Kr. I det 4. århundre ble bebyggelsen omgitt av murer i frykt for invasjon. Det var spesielt å rusle der, samt å se innover i de smale smugene.

Fra gamlebyen

Trange gater

Etter gamlebyen spaserte vi mot havneområdet, der var fint med palmer. Barcelona er et viktig økonomisk område, og en av Europas viktigste havnebyer.

Fra havneområdet

Resten av ettermiddagen ble brukt på stranda. De som ønsket det fikk bade seg så mye de orket.

I bølgene

Denne dagen kom resten av reisefølget, og de tok inn på hotellet vi bodde. Dermed gikk vi mannsterke på byen og spiste middag.

Ved middagsbordet

På spaserturen torsdag morgen stoppet vi også opp blant en av de mange fine fontenene. Fint vær, men ikke så knallvarmt som det var første dagene.

Ved en av fontenene

25 pluss

Vi spaserte igjen til gamlebyen som er svært interessant. Synes jeg kunne ane et trekk av arabisk stil i byggestilen, eller av detaljene der iblant.

Fra gamlebyen

I gamlebyen

Ettermiddagen ble som vanlig brukt til soling og bading, og vi var ikke alene om det.

Strandliv

Dette var vår siste dag i Barcelona. Om kvelden gikk vi på byen for å finne et spisested som falt i smak, og bestemte oss for en tapasrestaurant.

Her er stedet

Men vi ville spise ute, dermed måtte vi vente på bord. Vi gikk inn i baren og ventet. Der hang mange skinker rundt om, og vi kunne få kjøpt små delikatesser.

I baren

Så fikk vi bord ute i den varme, flotte kvelden, og spiste en god middag. En hyggelig avslutning på dagene i Barcelona.

Fra middagsbordet

Neste dag skulle vi dra på cruise i Middelhavet, og det gledet vi oss til. På bildet under er vi på vei hjem til hotellet etter middagen, og da var det tid for litt ablegøyer.