onsdag 21. august 2013

Sommertur august 13, del 3

Mandag 12. august lå vi i Livorno som er hovedstad i provinsen Livorno i Toscana. Flere av oss hadde bestilt tur til Pisa, men kun transport ikke guide. Vi entret bussen og kjørte gjennom det fine landskapet i Toscana. Vi passerte også en kanal.

Idyllisk

Da vi var framme, spaserte vi et stykke fra parkeringsplassen, så gjennom bymuren og inn på området, og der fikk vi første glimt av det alle var kommet for å se.

Første glimt av tårnet

Det skjeve tårn i Pisa ble bygget mellom 1147 - 1350. Det er bygd som en sylinder og er 55 meter høgt. Tårnet begynte å bli skjevt alt rett etter byggestarten.

Det skjeve tårn i Pisa

Jeg var her for noen år siden, men artig å se tårnet igjen. Etter å ha studert tårnet en stund spaserte vi i gamlebyen. Det var fryktelig varmt denne dagen, så cola og vatn måtte stadig være innen rekke-vidde. Vi så flere ærverdige gamle hus.

Fint, gammelt hus

I gamlebyen i Pisa

På vei tilbake gjennom gamlebyen kom vi forbi en grønn inngangsdør. Der hang en søt, rosa tyll-sløyfe og en liten plakat som fortalte at en pike var født her i løpet av natten.

Et barn er født

Da vi spaserte mot utgangen passerte vi det skjeve tårnet igjen. Så videre ut fra området og til bussen. Vi kjørte fra Pisa, og kurset mot Livorno og cruisebåten.

Ut fra området

Vi kjører fra Pisa

Tilbake på båten gikk vi til lunsj. Også ved lunsjen kan en velge og vrake mellom all slags god mat. Som nevnt var det en varm dag, så det gjorde seg med skygge og avkjølte rom. Men ved avseilingen var jeg klar på dekk.

Adjø Livorno

Da jeg kom tilbake til lugaren var den gjort klar for natten slik rutinen var. Dynen brettet til side, to sjokoladebiter lå klar, og en figur formet av håndklær lå på sengekanten.

Ei padde?

Nå måtte en fikse seg til middagen som vi skulle spise i en av restaurantene. På vei dit måtte jeg stoppe og nyte solnedgangen over Middelhavet.

Vakkert

Mens vi satt ved middagsbordet fikk vi opplyst at noen av kelnerne ville danse for oss. Plutselig lød frisk musikk og flere kelnere hoppet opp på borda som sikkert var tenkt til dette, og vi fikk en livlig danseoppvisning. Seinere ble det Poolparty.

Dans på borda

Poolparty

Tirsdag morgen hadde vi lagt til kai i en ny havn, nå var vi kommet til Civitavecchia. Det er ikke så langt fra Roma. Siden de fleste av oss hadde vært i Roma, var det kun noen få av vårt reisefølge som dro dit.

I havn i Civitavecchia

Jeg gikk til frokost som ofte var et vrient valg, for her var mye og velge mellom av varm og kald mat. Noe for enhver smak. Etterpå gikk to av oss på land her i Civitavecchia. Vi så teateret, The Municipal Theatre. Det er tegnet av arkitekten Antonio De Rossi, og åpnet i 1844. Det ble skadet under krigen, men åpnet igjen i 1948.

Teateret

Vi ruslet ned mot sjøen og så på badestranda. Også i dag var flott vær, men ikke så kjempevarmt som før. Her nede ved sjøen stod en svær statue av en sjømann som omfavnet en sykepleierske. Pussig statue.

I Civitavecchia

Artig statue

Nede på havna passerte vi ei stor borg før vi gikk om bord, og nå var det tid for avslapning i skyggen med en bok. Cruiselivet kan anbefales. Men så var det tid for å seile fra denne byen også.

Litt av borga ved stranda

Cruiselivet er å anbefale

Vi seiler fra Civitavecchia

Denne kvelden hadde sola gått i havet før jeg var på vei til middag, men flotte farger i horisonten. Også denne kvelden danset kelnerne på borda.

Fint i horisonten

Kelnerne i sving

Neste morgen våknet vi i Napoli. Det er den største byen i Sør- Italia. Napoli har ca. en million inn- byggere. Jeg gikk på dekk og tok bilder innover mot byen.

Utsikt mot Napoli

Det var flere av oss som hadde lyst til å se Pompeii som ligger 23 km fra Napoli, ved utløpet til elva Sarno. Vi tok taxi, og sjåføren var litt av en type som sang og skøyet. Han kalte seg Luigi Casanova. Pompeii var mye større enn jeg trodde. Til og med et svært teater.

Utendørs teater

Pompeii var en by i Romerriket som ble begravd av aske fra vulkanen Vesuv i august år 79 etter Kr. Utbruddet varte i to dager og byen ble dekt av et 6 meter høgt aske- lag.

Utrolig å se

Godt bevart

I 1740- årene ble byen gjenoppdaget og utgravingen startet. Siden byen ikke ble rammet av lava fra vulkanen Vesuv, men aske, var byen ikke ødelagt, men var godt bevart under askelaget. Det gjorde inntrykk å spasere i hovedgaten og tenke på for en tragedie som rammet byen.

I Pompeii

Det ble funnet forsteinede mennesker, for eksempel gutten som satt på en trapp med et klede foran nese og munn, for farlig gass hadde dannet seg. Flere statuer var intakte.

Stakkars gutt

Intakte statuer

Pompeii ble plutselig rammet av en enorm tragedie, og det gjorde inntrykk å rusle rundt i byen. Men sjåføren ventet på oss, og til avtalt tid møtte vi opp. Han kjørte oss tilbake til Napoli, og vi gikk av i byen. Vi så blant annet Palacco Reale, det kongelige slott som ble bygd for den spanske kong Filip III på 1600- tallet.

Det kongelige slottet i Napoli

Fra byen

Vi satte oss på en uterestaurant og spiste pizza. Det sies at pizzaen har sin opprinnelse i Napoli. På vei tilbake til båten studerte vi den digre borga ved havna. Castle Nuovo er bygget av kong Charles I av Napoli i 1282.

Castle Nuovo

Det ble litt seint før avgang fra Napoli, så sola var på vei ned bak åsene, derfor ikke godt å ta bilde, men vi kom oss fra kai.

Avgang fra Napoli

Før middag denne kvelden gikk noen av oss for å se et show. Det ble en frisk forestilling med artister i fine kostymer og mest musikk fra 1980- tallet. Men det var ikke lov å ta bilder under showet, derfor kun av scenen.

På vei til show

Fra scenen

Siste del om denne reisen kommer i morgen.