torsdag 20. april 2017

Påsketur til Milano, april 2017, del 1

I år la noen av oss i familien påsketuren til Milano. Langfredag fulgte vi et fly fra Norwegian med det stolte navnet Max Manus, oppkalt etter en av Norges store krigshelter. Da vi nærmet oss Milano fløy vi nær Alpene pyntet med snø.

Utsikt til Alpene

Etter 2,5 time landet vi i Milano, så 50 minutter med buss inn til Sentralbanestasjonen. Vårt hotell lå nær den, så vi bare spaserte dit. Sentralbanestasjonen er et praktbygg påbegynt i 1906, men Andre verdenskrig gjorde at byggingen gikk sakte. Da Mussolini kom til makten ble arkitekturen mer kompleks, for den skulle symbolisere styret til fasistene. Derfor blanding av flere stiler. Stasjonen ble offisielt åpnet i 1931. Kunstverket foran er et stort, hvitt eple.

Sentralbanestasjonen

Etter å ha sjekket inn på hotell New York hadde vi flere timer igjen av ettermiddagen. Vi gikk til nærmeste t- banestasjon og kjøpte to dagers billett til kollektivtrafikken, så tok vi t- banen til der Domkirken ligger. Dette er katedralen for Milano bispedømme. Den ble påbegynt i 1386 og innviet i 1418, men ble først helt ferdig i 1965. Dette er en av de flotteste kirker jeg har sett.

Katedralen i Milano

Fasaden er i svak rosa marmor. Kirken er utsmykket med 3200 statuer, og har 135 spir. På toppen kneiser en over fire meter høy, gullbelagt Madonnastatue kalt: Den lille madonna, og er kirkens høyeste punkt. På bildet under ser vi kirken fra siden.

Et gotisk mesterverk

Madonnastatuen

Kirken er også imponerende inne med marmorsøyler og et spesielt tak. Gulvflaten er på 12 000 kvadratmeter, og kirken har plass til 40 000 personer. En messe var i gang, mange prester var i sving. Det var orgelmusikk og korsang. Jeg satte meg en stund og hørte på, det passet fint på en  langfredag.

Marmorsøyler
Glassmaleri

Flott også inne

Mange prester i sving

Det nærmet seg kvelden og vi bestemte oss for middag i området, på restaurant Royal. Naturligvis ble det italiensk mat. Det passet meg fint, for jeg er svak for det italienske kjøkken. Vi spiste under baldakinen ute. Det var en mild, fin kveld.

Middag

Etter middagen så vi på den mektige katedralen opplyst, før vi tok t- banen tilbake til området der vårt hotell var. Det var fortsatt tidlig kveld, så det ble et kort besøk innom en vinbar.

Opplyst katedral
På vinbar

I området vi bodde var mange hotell, ett av dem var fargerikt opplyst nå om kvelden. Hotellet vi bodde på var svært enkelt, men greit nok for vi skulle kun sove der og spise frokost. Jeg tok en titt på utsikten fra rommet, før kvelden ble avsluttet. De første timene av besøket i Milano var vellykket.