mandag 3. april 2017

Om Singapore, april 2017, del 1

Singapore er en republikk i Sørøst- Asia. Det er en øy- og bystat ved sørspissen av Malaysia halvøya. Sir Thomas Stamford Raffles oppdaget og grunnla Singapore som britisk støttepunkt i 1819. Han ønsket en trygg havn og en handelsstasjon.

Kart over området

Singapore var under britisk kontroll fram til øya ble erobret av japanerne i februar 1942. I 1946 ble Singapore britisk koloni igjen. Men i 1965 ble Singapore erklært for selvstendig republikk med egen president. Presidenten blir valgt av Parlamentet.

Flagget til Singapore
 Presidenten nå heter Tony Tan Keng Yam, og har vært president siden 2011. Han ble født i 1940, er matematiker, bankmann og politiker. Først studerte han fysikk i Singapore, så tok han mastergrad i fysikk i Massachusetts i USA, videre tok han doktorgrad i anvendt matematikk i Adelaide, Australia. Han startet i politikken i 1979.

Presidenten

Første gang jeg besøkte Singapore var i april 2001. Vi var på vei til en rundreise i Indonesia, det var en lang reise dit, derfor ble det stopp i Singapore der vi overnattet i to netter. Vi kom dit på etter middag lokal tid, og fikk da tid til en liten privat spasertur ved kanalen der hotellet var. Da så jeg for første gang statuen av grunnleggeren Sir Thomas Stamford Raffles. Etter en felles middag, gikk noen av oss til det berømte Raffles hotell og avsluttet kvelden der.

Ved kanalen

Statue av grunnleggeren

Raffles hotell

Hele neste dag hadde vi i Singapore. Første del av dagen var vi samlet på rundtur i byen, og besøkte blant annet et hindutempel. Etterpå ble det besøk i en orkidéhage.

Hindutempelet ute
I orkidehagen
Flotte orkideer

Resten av dagen var privat, og da dro vi ut til Sentosa et sted guiden hadde anbefalt. Der ruslet vi rundt i det flotte været. Neste morgen skulle vi reise videre til Jakarta i Indonesia.

Fra Sentosa

Neste besøk i Singapore var i oktober 2005, da kom vi fra rundtur i Australia som også var en lang reise. På hjemvei var det et stopp i Singapore, men kun en overnatting. Etter felles middag, var kvelden ennå ung, og noen av oss spaserte til Raffles hotell og tok en Singapore sling.

På Raffles

Neste dag var offisielt program, og igjen fikk vi først omvisning i Singapore by. Blant annet så vi hvor engelskmennene spilte cricket og hadde sitt klubbhus. I bakgrunnen på bildet under ser vi den hvite kirken der lynet hadde slått ned to- tre ganger.

Fra cricketbanen

Det ble også besøk i den kjente orkidehagen før vi ut på ettermiddagen skulle fortsette hjemreisen.