fredag 31. mars 2017

Mars 2017 er snart over

Nå har vi kommet til slutten av mars, da er første vårmåned i 2017 over. På tampen av mars har jeg ikke ligget helt på latsiden. Tirsdag 21. mars var jeg på kino og så den flotte filmen: La, la, land, den har jeg fortalt om, så her tar jeg med bare en filmplakat.

Mange Oscar nominasjoner


Søndag 26. mars var en strålende vårdag. Da ble det en ettermiddagstur inn til Oslo. Masse folk ute, jeg fikk melding om å komme til Kristiania torg, for på stedene ved Karl Johan var stappfulle av folk der solen kom til.

Første skikkelige vårdag

Vi spaserte mot Bjørvika og så Operaen ligge badet i sol, mange hadde lagt søndagsturen dit, folk spaserte på og ved bygget.
Operaen

Ved Operaen er stor byggeaktivitet. Til høgre for Operaen er de i gang med byggingen av det nye Munch museet. Bortenfor det er det bygget til det nye Deichmanske bibliotek som reiser seg.

Nye bygg på gang

Som nevnt var mye folk ute og priset den fine marsdagen, utekafeene var fulle av gjester som koset seg i solen. Vi fant en ledig plass på Youngstorget, på Politikeren.

Første egentlige vårdag

Da jeg skulle dra og var på vei til nærmeste busstopp, passerte jeg Sentrum scene, der skulle tydeligvis være konsert, for køen utenfor var lang.

Køen var lang

Været i mars har vært skiftende, men heldigvis har vi nesten ikke hatt snø. Sist mandags kveld var en nydelig kveld med en vakker kveldshimmel.

Fin marskveld

Tirsdag ble det nytt kinobesøk, Hidden Figures. Filmen har jeg fortalt om, men vil igjen si at det var en god film.

Filmplakat

Som nevnt har været i denne første vårmåned vært skiftende. Dager med sol, dager med lett snøfall, og dager med skodde.  Bildet under ble tatt i går ettermiddag.

Også skodde

I denne første vårmåneden har jeg iblant tenkt på min yndlingspoet Jacob Sande. Han har skrevet så fint om når våren vekker naturen til nytt liv. Særlig liker jeg diktet: Vårtegn. Her forteller han om en flokk smågutter som leker i skogen, men også merker seg vårtegn. Diktet er på 7 vers, men jeg skal kun gjengi det siste. Poeten skriver på nynorsk, og jeg synes at dikt er absolutt finest på nynorsk.

                                            Slik gjekk vi den lange dagen
                                            blant blomar og tre og dyr,
                                            og følgde med storøygd undring
                                            eit levande eventyr.



   




  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar