fredag 18. desember 2020

Mål som er nådd reiselivet så langt.18,12-2020.

Det er mange berømte steder å besøke på vår klode, og som er mål for mange reisende i det meste av verden. Personlig har jeg hatt steder øverst på listen i årevis. For eksempel pyramidene i Egypt. De hadde jeg lest mye om, og endelig var tiden inne. Først ble det cruise på Nilen, så tur til Alexandria, før besøket i Kairo. Pyramidene lå i Giza, rett utenfor Kairo. Det var stort å endelig stå og se på de berømte pyramidene der de lå ute i ørkenen, bygd 2500 år før Kr. Keopspyramiden er 147 m høg, og 1 km rundt basen nede. Så det er et stykke å gå rundt den. Sfinksen er også stor, den måler fra klørne på potene til halespissen 73,5 m.

Største pyramiden og sfinksen

Det store fabeldyret
Endelig ved pyramidene

Endelig fikk jeg sett pyramidene i Egypt. Om kvelden ble vi med tilbake til pyramidene for å se dem opplyst. Det var mørkt da vi satte oss på stoler, så hørte vi en mannsstemme som fortalte  da lyset kom på, og vi fikk sett pyramidene opplyst i forskjellige farger, samt høre historien om pyramidene som faraoer fikk bygget, og der flere av dem ble gravlagt, Et minne for livet.

Sfinksen i farger

Litt av et syn

På listen over ønsker stod blant annet besøk i India, og da stod Taj Mahal øverst på listen. Vi var på rundtur i landet både med buss, tog og fly i 2007. I Agra var det jeg så som hovedmålet Taj Mahal.
Men først startet vi i hovedstaden New Dehli der vi blant annet så Indian Gate som er minnesmerke over alle indiske soldater fra første verdenskrig og i de angloafghanske krigene, Triumfbuen er 42 m høg, og her er innrisset rundt 90 000 navn. Senere kom vi til Agra, og var på vei til det store målet. Da jeg fikk første synet av det berømte bygget, var det som å se et drømmesyn. Utrolig vakkert der det lyst og eventyrlig tok seg ut en tidlig morgen. Egentlig et mausoleum over yndlingskonen til stormogulen.

Først Indian Gate
i New Dehli

Et drømmesyn

Endelig ved Taj Mahal

Et av mine ønskemål var å få gå på Den kinesiske mur. Endelig ble det bestemt tur til Kina. Vi skulle på en stor rundreise. Men vi startet i hovedstaden Peking der vi besøkte blant annet Den himmelske freds plass. Det var også en opplevelse. Første dagen vi skulle besøke muren, var det skodde. Men neste dag kjørte vi ut fra hovedstaden og tilbake til den berømte muren. Det var utrolig å gå på denne berømte muren som skal være 8850 km lang, bygd av jord og stein. Den er 3- 4 m bred og fra 6- 15 m høg.

Først fra Den himmelske freds

plass i Peking

Så til den berømte muren

Et mål er nådd, å gå på Den kinesiske mur,

På stedet jeg bodde på Sunnmøre, var en fra bygda som  var en kjent globetrotter. Han likte jeg å prate med når jeg møtte ham da jeg var ute og trimmet. Da snakket vi om reiser, jeg likte å høre ham fortelle, for han hadde sett det meste av verden. Han sa jeg måtte dra til Kambodsja og se Angkor Vat. I 2018 passet det, og jeg ble med på en reise til Kambodsja. Vi startet i Siem Reap, og nå skulle vi se det berømte Angkor Vat som lå litt nord for byen. Det berømte tempelet ligger i ruinbyen Angkor. Det ble et uforglemmelig møte med tempelet og området rundt.

Der lå Angkor Vat

Fine blomster i vannet

På vei til tempelet

En stor opplevelse å se Angkor Vat

Kanskje høgst på ønskelisten har stått Machu Picchu, I 2017 ble det alvor av planene og reise til Peru.
Mye spennende å se i Peru, og vi opplevde mye, men det store målet var å komme seg opp til toppen og se bort til den gamle inkabyen som ligger på 2200- meters høyde. Det ble litt av en tur opp, men første synet var fantastisk. Etterpå gikk vi ned til byen og ruslet rundt der. En stor opplevelse.

Flott utsikt

På  Machu Picchu,
stort mål er nådd

I området

Til slutt vil jeg ta med et mystisk sted. Stonehenge, Det har jeg besøkt to ganger, først ved et et besøk hos familie, og ble da med på utflukt dit. Men her vil jeg spesielt ta bed besøket i 2016, da var vi på kjøretur i Sørvest- England. Vi startet med et par dager i Oxford, så videre og da besøkte vi Stonehenge. Jeg synes det er et spesielt mystisk sted. Steinsirkelen ble reist rundt 2500- 2000 før Kr. Men hva det ble brukt til eller skulle symbolisere, vet ingen, det er bare gjetninger.

Vi nærmer oss

Stonehenge

Andre mål må komme en annen gang.