fredag 11. desember 2020

Møte med dyr. Desember 2020

Jeg har skrevet om dette temaet før, men tar med litt til. Første jeg vil ta med er fra Australia. Vi var i Alice Springs, og dro på en kveldsutflukt for å møte aboriginer. Vi hørte om deres kultur, og spiste middag hos dem. Senere ble det oppvisning med dans ute ved bålet, over lyste stjernehimmelen. Men det jeg vil ta med, er da vi skulle gå inn i lokalet. Utenfor kom små kenguruer og ville hilse på oss. 

Ved Alice Springs


  Små kenguruer

Så middag

På samme tur kjørte vi hovedstaden Canberra, en fin by. Derfra var vi på utflukt til en stor sauefarm. Eieren viste oss hvordan de holder sauer når de skal klippes, og jeg ba om å få litt ull som suvenir. Det fikk jeg og har den i albumet om turen.

Fint i Canberra

Sauen klippes
Ull som suvenir

Sommeren 2012 ble det kjøretur i California og kjørte da også Big Sur. Et sted stoppet vi, og gikk ned til en strand for å se på de svære selene som kalles elefantsel eller sjøelefanter. De er store, rundt 3,7 m lange og veie fra 2000 til 4000 kg.

Big sur er en fin strekning
Elefantsel

På turen til Lisboa i 2013, var vi på utflukt der vi besøkte flere vingårder, blant annet passerte vi et gjerde der sauer kom for å se på oss. Fine sauer, og jeg fikk dårlig samvittighet fordi jeg liker fårikål.

Inne på vingården

                              
                            
Kom ut, og rett bortenfor
stod sauene 

På togturen i USA i 2019, besøkte vi byen Salt Lake City. Derfra tok vi utflukt til blant annet Saltsjøen. Der måtte vi gå en sti nedover mot sjøen, og på hver side var busker fulle med ganske store edderkopper. En interessant utflukt, men edderkoppene var skumle.

Edderkoppene måtte
passeres

 Må passeres når jeg skal
oppover igjen også

I 2019 var vi på kjøretur til Sunnmøre. Der hadde vi et kjekt opphold, og vi besøkte venner og slekt ninger. Været var strålende, og turen tilbake ble også i fint landskap.

Bodde her

Kaffe hos Ranveig
og Idar som har besøk

Besøk hos tidligere
naboer

På tilbaketur fra Sunnmøre 
så geiter i Jølster

Til slutt vil jeg ta med dyr da vi var på cruise i Karibia. En av havnene var Cayman Islands, der vi etter å ha badet med skater, skulle tilbake til bussen. Da så vi noen øgler, store, ekle, beist.

Først bade med skater

 Svære beist
Enda et

Vi var også i havn i Mexico der vi besøkte de berømte ruinene Tulum. På veien dit så vi et dyr som for haltende, det lignet på en ape. Dyret hadde sikkert skadet foten. Da besøket var over, ble det tid til forfriskninger. En valgte corona, men ikke den typen vi sliter med i hele verden i dag.

Besøk i Tulum
Dyret

Forfriskning















 







 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar