torsdag 18. mars 2021

Varme og strender, del 2, mars 2021

 Nå når vi helst ikke bør gå lange stykket utenfor bostedet, er det en trøst å tenke på da vi kunne reise dit en ville, gåturer i varmen langs strender, eller vasse i havet. Jeg liker å se på bilder og mimre. Først skal jeg gå en del år tilbake og minnes sydenturer, og starter med Kreta. To ukers badeferie, der særlig den yngste likte seg godt. Vi bodde ved Hersonissos som ligger ca. 25 km øst for hovedstaden Heraklion. 

Fra området på Kreta

På stranda




 
Den yngste på vei
til hotellet


Senere et år, ble det to ukers ferie i Benidorm, det var mitt første besøk der. Vi bodde på hotell rett ved stranda, så det var enkelt å komme seg dit. Men vi så mye av byen og området der i Spania.

Her bodde vi
Badeliv
På bytur sammen
med guiden

Første gangen jeg var i Dubai var i 2012. Andre gangen var i februar i fjor, først noen dager i Dubai, så cruise i Persiabukta, til slutt en dag i Dubai før vi reiste hjem. Vi kom hjem rett før her ble innført nye regler i slutten av februar, grunnet koronapandemien. 

I Dubai i 2012

Jeg tar bilde februar 2020,  av en
del av av gjengen på cruise

Siste dagen i  Dubai før
hjemreise, her fra gamlebyen


Og en tur på stranda, 2020
Seilet i bakgrunnen

I 2008 besøkte vi Israel og Jordan. Vi startet i Jerusalem og så de berømte stedene der. Så på buss derfra mot Jordan. På veien stoppet vi ved Dødehavet, så det var mulig både å bade og vasse der, jeg valgte det siste.  Så kjørte vi videre over grensen til Jordan, og første stoppet i Jordan var i byen Jerash som har en av de best bevarte gamle statsdeler i verden. Da vi hadde sett det, kjørte vi videre i Jordan.

Bildet her fra Jerusalem, tok jeg
da jeg stod på Oljeberget 
 

Ute i Dødehavet
Første stopp i Jordan

I 2016 var jeg en uke på Lanzarote i egen majestet, alle i familien var opptatt. Jeg bodde litt utenfor Puerto del Carmen, men fin strand var der også. Jeg hadde fin utsikt fra rommet som også hadde balkong. Jeg var på flere utflukter, og da traff jeg en norsk dame som heter Astrid. Vi holdt lag på utfluktene, og en dag var jeg inn til sentrum der hun bodde. Da fikk jeg sett sentrum i Puerto del Carmen, og vi spiste lunsj sammen. Jeg var flere ganger på stranden ved strøket der jeg bodde. 

Strøk på Lanzarote

Utflukt til vulkansk
område

Her vassa jeg flere ganger,
og gikk tur i strandkanten



Ferievenninnen, vi har
lunsj inne i strøket 
Utsikt fra balkongen
ved hotellrommet mitt

Til slutt vil jeg ta med fra reisen i Malaysia og Borneo i 2019. Reisen ble avsluttet med noen dager i Kota Kinabalu. Det er største byen i den malaysiske staten Sabah. Byen ligger ved kysten av Sørkinahavet. En dag var vi på badetur, og fulgte en småbåt i god fart mot øya Raya. Der spiste vi først lunsj, så ble vi noen timer ved en strand, der kunne vi bade. Jeg var faktisk uti og badet, men ganske nær stranda. Det ble en fin utflukt, først en god lunsj, så avslapning og bad.

Fint der vi kom på land
Her badet jeg

Klar å dra fra øya


  










   




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar