torsdag 22. april 2021

Flotte utsikter hjemme og ute, 22,4- 21, del 1

Å nyte en fin utsikt enten det er til sjø eller fjell, er ofte en opplevelse. Her vil jeg ta med et knippe, og starter med da vi var på en ukes rundtur i Frankrike for mange år siden. Vi hadde overnattet i en by som het Beume, og neste dag kurset vi videre med bussen mot Jurafjella. Vi hadde et stopp ved foten av fjella, der besøkte vi byen Poligny. Så opp i Jurafjella. Der hadde vi stopp og spiste lunsj. Fra vertshuset hadde vi god utsikt til det berømte Mont Blanc.

Besøkte byen ved Jurafjella

Ved vertshuset
Utsikt til Mont Blanc

På første besøket i USA for mange år siden, bodde vi i Ballard ved Seattle. Der var familien flinke til å vise oss rundt. En dag kjørte Dina oss til sentrum av byen, vi skulle spasere i sentrum, og se utsikten fra Space Nidle. Her oppe fra tårnet som er 184 m høyt, hadde vi flott utsikt over Seatle.

Vi bodde tre uker i Ballard
Dina var guide i Seattle,
her midt på bilde

Space Nidle
Utmerket utsikt fra tårnet
Så rusletur i byen

Jeg og yngstemann var på ferietur til London for en del år siden, da bodde en fra familien der, og vi var på besøk. Da tok vi sammen en 5- dagers busstur fra London til Paris, og der var vi opp i Eiffeltårnet og så på utsikten over Paris.

På besøk i London

Eiffeltårnet

Utsikt fra Eiffeltårnet
Vakre steder i Paris

På kjøreturen i  California i 2012, avsluttet vi med noen dager i Las Vegas. Der var jeg og flere fra familien på helikoptertur for å se Grand Canyon. Det ble en stor opplevelse. Et spektakulært landskap, laget av blant annet elven i tusenvis av år. Dette var en av de store opplevelsene på reiser jeg har vært med på. Så ble det bading og avslapning etterpå.

Fantastisk landskap
Elva i botnen av
Grand Canyon

Ferdig med helikopterturen

Varmt  i Las Vegas,
ypperlig med et bad

Men vi har flotte utsikter i Norge også, her skal jeg ta med fra to fjellturer på stedet jeg kommer fra og bodde i mange år. Tjørvåg i Møre og Romsdal, jeg er altså sunnmøring. Vi hadde et strålende terreng å gå turer i, og fjell i nærheten. Først fra en tur på Rjåhornet, der var vi en søndag og så ned i bygda vi bodde.

Utsikt til hjembygda og
ut mot havet

En annen søndag kjørte vi mot traktene i Ulsteinvik, og gikk  opp på Hasund-hornet, der var utmerket utsikt til traktene ved verftsbyen Ulsteinvik, ca. 15. 20 minutters kjøretur fra der vi bodde.

Utsikt fra Hasund- hornet

For en del år siden var vi på en ukestur til Madeira, og der bodde vi i Funchal. Vi var på flere utflukter, og så da mange spektakulære utsikter ned i daler. På Madeira er svært mye blomster, øya kan sammenlignes med en stor blomsterbukett. På en av utfluktene stod vi å så ned i Nonnenes dal. En annen dag så vi nedover mot hovedstaden Funchal.

Ser ned i Nonnenes dal

Ser nedover det fine landskapet

Utsikt mot Funchal

Til slutt her vil jeg ta med noen utsikter fra Etiopia der jeg var på en to ukers rundtur i 2019. Vi var nå kommet til Gondar, og derfra kjørte vi et stykke, nå skulle vi på fjelltur i Semiefjellene. Det var fantastiske utsikter i fjellheimen. Men iblant ganske travelt å gå, men en kjempefin fjelltur. Til slutt kom vi nedover der apekattene holdt til.