mandag 5. april 2021

Siste del av påsken, april 2021

 Lørdag var vi på Kolsås og spiste tapas. Vi kom til et hus pyntet til påske. Bordet stod dekket og klart. Tapas ble satt på bordet, mye godt. 

Påskehjørnet

Deilig tapas
Noen visdomsord

Kveldsstemning på Kolsås

Søndag første påskedag møttes vi igjen på Kolsås, nå hadde to damer slått seg sammen og spanderte middag. De ble deilig svinefilet på mange gode rotgrønnsaker. Mens jeg ventet på middagen, gikk jeg rundt i stuen og kikket på de grønne plantene.

Frodige planter
To som venter på middag
Deilig middag
Stemningsfull på Kolsås,
men litt skyer

Mandag ble påskefeiringen avsluttet hos meg med påskelunsj. Til frokosten på andre påskedag hadde  jeg ikke aviser å lese, så jeg leste i Herøy Sogelag sitt årlige tidsskrift: Folk og Fortid. Jeg leste om Leikong kirke, og tenkte det passet bra siden påsken også er en religiøs tid. Leikong kirke var egentlig bygd på Sjøholt, men flyttet til Leikong i 1872. Det gamle inventaret kom med da den ble flyttet.  

Leikong kirke

Prekestolen med himlingen er utskåret i eik, og med barokk dekorasjon. Altertavla er en kopi fra 1940. Da Norge var et lydrike under Danmark, krevde danskekongen Christian III (1503- 1559)  tvangs disiplin av det norske folk. Hans vilje skulle skje med eller uten våpenmakt. Mange kloster og kirker ble revet i første hundreår etter reformasjonen. Verdifullt inventar ble brent, og steinen fra bygningene ble brukt til bygg i Danmark.

Gammelt og fint inventar
i Leikong kirke

Det ble lunsjtid og jeg gjorde klar lunsjbordet. Etter hvert kom gjestene, og lunsjen kunne starte. Dette var avrundingen på påskedagene.  Joni kom også på på besøk. Jeg fikk en fin blomsterbukett.

Bordet klart

Joni også på besøk
Fikk fin blomsterbukett









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar