lørdag 10. april 2021

Fosser rundt om i verden, april 2021

Jeg er fasinert av fosser der de kaster seg buldrende ut i en mengde med vann med et hvitt slør, utfor høye berg, eller avslutter en elv, eller mer rolige med stryk her og der. Jeg vil starte med fosser på Island der vi var på besøk i starten på 2000- tallet, også hos familie. Vi var så heldig å ha en historiker, Hjalti, som viste oss rundt og fortalte. Da så vi også flere fosser. Da vi var på vei mot Myvatn, passerte vi mye områder med lava, så kom vi til Gudefossen. Der kastet i sin tid lovsigemannen ut bilde av Tor og Odin, da kristendommen ble innført.

Ved Gudefossen

Mye lavalandskap

Her foran Dettifoss

Siste helgen på Island var vi i Reykjavik, der var vi på to utflukter. Her skal jeg nevne den ene som blant annet gikk til Skáholt som mange mener er det eldste stedet på Island. Her besøkte vi kirken, så videre for å se Gullfoss.

Fra Skáholt

Staselige Gullfoss

Så til første turen til USA som jeg har nevnt mange ganger, og kommer sikkert til å nevne den i sener tema også. Vi bodde først hos familie i Ballard, Seattle, og ble kjørt til flere steder. Innimellom ble det besøk og selskaper rundt om med familien. En dag ble vi kjørt til Snoqualmie Falls, der den kjente serien Twin Peaks ble spilt inn. Her så vi de to flotte tvillingfossene som en også ser i TV serien.

Det ble selskaper
i familien
Damene på kjøkkenet

Så Twin Peaks

Utsikt til fossene

På rundreisen i Australia i 2005, var vi kommet til Cairns i Nord- Øst i Australia. Der var vi blant annet på utflukt til byen på toppen av regnskogen. På vei opp, fulgte vi taubane i 7 km oppover regnskogen.  Vi hadde strålende utsikt nedover skogen.

På vei oppover
Utsikt ned til fosser

Etter å ha besøkt den lille byen Tjapukai, fulgte vi ned igjen toget Kuranda Scenic Railway. Da hadde vi også god utsikt til terrenget, og det ble to stopp så vi fikk gå ut og se på utsikten.

Toget
Utsikt til fosser

I 2015 var noen av oss noen dager i Marrakech. En dag tok vi en privat utflukt til Ourikadalen i Atlasfjella. Vi leide bil med sjåfør, og en guide på stedet som viste oss oppover dalsiden mot en foss.

Framme ved landsbyen

Bratt på vei oppover

Da vi kom til første fossefallet, var jeg fornøyd, og sa at her ville jeg vente mens de andre gikk videre. Da de kom tilbake, sa de jeg kunne være glad jeg ville vente der, for det ble brattere å gå. Vi gikk ned til landsbyen igjen, og der spiste vi lunsj før vi dro tilbake til Marrakech.

Ventet ved første
fossefallet

Så lunsj i landsbyen

Jeg var på rundreise i Etiopia i 2019, og da vi var i Bahir Dar som ligger Nord Vest i Etiopia. Derfra dro vi for å se blant annet Blå Nil- fossene. Vi gikk et langt stykke før vi kom til fossene. Men det var et flott syn da vi kom fram.

På vei mot fossene
Fossene sett på avstand

Blå Nil fossene,
ett mektig syn

På cruise i Karibia i 2014, var en av havnene Jamaica. Da tok vi en privat utflukt for å se litt av øya, og ble anbefalt en park med et kjent fossefall. Vi dro blant annet dit, og det angret vi ikke på. Det var et langstrakt fossefall i flere avdelinger nedover.

På vei mot parken

Fint fossefall hele
veien nedover

Her renner det
ut i havet

Jeg vil avslutte med fosser i Norge. Her har vi mange store og mektige fosser, men jeg vil ta med fosser jeg så da jeg var på busstur i 2020. Da jeg kun var på et par turer i mitt eget land. Koronaen var på inntog, så vi måtte være forsiktige. Her tar jeg med fra bussturen i traktene mot Bergen og tilbake mot Østlandet. På denne bussturen mot Bergen, fulgte vi en tur med den kjente Flåmsbanen, en utrolig fin togstrekning. Toget gjorde et stopp så vi fikk sett Kjosfossen. En flott utsikt fra toget.