mandag 23. august 2021

Snart slutt på august, 23 8-21

 Tiden er ikke til å stoppe, den flyr av sted, snart er august også over. Som nevnt hadde jeg besøk fra Sunnmøre, Idar og Ranveig kom innom til lunsj. Det er alltid kjekt med besøk av familie.  

Ved lunsjbordet


Turen til Rjukan har jeg fortalt om, men tar med noen få bilder likevel. Vi var der tirsdag den 17. august. Det var stas å se Heddal stavkirke. Ved Rjukan kirke så vi et flott monument. På Vemork besøkte vi som nevnt den kjente kraftstasjonen som nå er museum. Til slutt ruslet vi en tur i Rjukan sentrum.

Heddal stavkirke

 Bak i stavkirken

Monumentet sett forfra, ved 
Rjukan kirke

Fra Vemork

Til slutt en spasertur
i Rjukan sentrum

På hjemvei

Lørdag så jeg plutselig en del ungdom som kom løpende, så stoppet de og studerte et ark som jeg tenkte var et kart, og kom til det måtte være et orienteringsløp i gang. De hadde sikkert forskjellige ruter. Jeg hadde god utsikt fra verandaen. Så flinke de er tenkte jeg, men så at noen av dem kjempet litt med å få seg inn på rette ruten.

Er dette rette ruten?

 Sikkert denne veien
Nå går det vilt for seg

Søndag hadde jeg budt inn til skalldyr på ettermiddag for de som kunne komme, og som liker skalldyr.  Noen hadde med en fin bukett gladioler, samt blomstervase og ha dem i. Etter skalldyr med tilbehør, ble det dessert. Til slutt tok vi med dessertvinen ut på balkongen. Der satt vi til gjestene måtte dra.

Flotte blomster
Meny: Skalldyr og tilbehør
Joni tok del
Så kom desserten
Vi flyttet ut på balkongen

Det ble et hyggelig krepsdyrlag, og vi var heldige med været så vi til slutt kunne sitte ute. Kjekt med besøk. Denne søndagskvelden var det fullmåne. Noe som ikke er lett å ta bilde av kun med mobilen, men jeg tok et bilde, jeg fikk til og med to stjerner på bildet.

Fullmåne

Akkurat nå leser jeg en bok som heter: Fortell Zorbas, fortell. Den er skrevet av den greske dikteren Nikos Kazantzakis. Filmen Zorba er basert på denne boken. Forfatteren er født i Heraklion på Kreta. Da lurte jeg på om jeg ikke hadde besøkt graven til denne forfatteren. Jeg lette fram albumet fra vår to uker lange besøk på Kreta for mange år siden. Det stemte, jeg var med på en utflukt til hovedstaden, og der oppe på en ås, lå graven til Kazantzakis. Det ble tatt et bilde der også. Jeg liker godt boken. Så får vi se hva resten av august har å by på.

Boken
  Ved forfatterens gravsted
på  Kreta

 
 



  



 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar