torsdag 19. mai 2022

17. mai i Bærum 2022

 I år ble det litt av en ramme rundt 17. maifeiringen her, det var et strålende vårvær. Først satte jeg flagg ut på verandaen, og så at de fleste i nabolaget alt hadde fått opp sine flagg. Jeg fulgte tradisjonen og gikk først til gangbroen der vi pleier å stå og se når 17. maitoget kommer. Etter hvert kom flere også fra familien i flotte Sunnmørs-bunader.

Først ut med flagg


Familie i flotte bunader


Jeg stilte i vanlige klær, her klar på gangbroen


Etter hvert så vi i toget, og vi hørte korpsmusikken. Det var et fantastisk vær på denne Grunnlovs dagen. Og russen var også klar. Toget kom nærmere.

Ser i toget

 Russen på plass
Toget kommer nærmere

Nå blir det litt uro i fremste rekk der de yngste klassene går i barneskolen. Grunnen er at russen kaster ned av sine russekort, og det samlet tydeligvis disse skolebarna. Nå plukket de kort for harde livet til klingende korpsmusikk. Men det ordnet seg og toget fortsatte, vi gikk ned fra gangbroen og ble med i toget. De stoppet et par steder for å spille ved et gamlehjem for eksempel, før toget fortsetter.

Uro i fremste rekke

Korpset nettopp spilt


Så går marsjen videre

Toget ender opp ved Bryn skole, og der kommer etter hvert mye folk mens korpset underholdt. De hadde pyntet scenen klar for opptreden senere. Jeg kjøper pølse i lompe og is, det er dagens lunsj.

Korpset spiller
Scenen er klar

Lunsjen klar

17. mai hadde litt av en ramme med strålende vær, grønn natur og festkledde mennesker som koset seg i denne sjeldent flotte dagen. Jeg gikk rundt på plassen ved Bryn skole og så på det folkelivet omgitt av en flott natur.

Flott vær
Omgitt av vakker natur

Så dro vi hjem for å slappe av en stund. Ut på ettermiddagen ble jeg hentet, og vi kjørte til Kolsås. Der skulle det snart grilles. Der i området var også pyntet med det norske flagget, og naturen var vårlig og flott. Først avslapning på terrassen.

Flagget vaiet
  
Pause før grilling

Så var det tid for grilling, men maten måtte spises inne, det ble for varmt å sitte ute. Seinere ble det kaffe og kaker. Det ble en hyggelig 17. mai feiring med en ramme av det norska landskapet og glade folkelivet som det er lenge siden jeg har sett. Jeg tenkte da jeg så alle de feststemte og glade  menneskene at kanskje vi er belønnet fordi vi er et fredselskende folk som ønsker alle andre det beste.

Det grilles

Bordet klart
Til slutt kaffe og kaker


   

 


 




 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar