lørdag 7. mai 2022

Siste del om hovedsteder. 7. mai 2022

Da er jeg kommet til 13. og siste del om hovedsteder jeg har besøkt. Jeg starter med besøket i Jordan i 2008. Først var vi i Israel og kjørte fra Jerusalem og videre over grensen til Jordan. Vi besøkte flere steder i landet, men var også en tur innom hovedstaden Amman. Der hadde vi en overnatting. Vi spaserte ikke i gatene i Amman, men kjørte gjennom byen.

Flagget til Jordan


   Fra hovedstaden


Som nevnt fikk vi ikke gå rundt privat i byen, men vi kjørte oppå en høyde. Der besøkte vi et museum, og der oppe var god utsikt til byen. Men ellers i Jordan besøkte vi flere interessante og historiske steder. Så reiste vi videre til Aqaba.

Vi besøkte et museum

I høyden utsikt til Amman

 Her overnattet vi

I 2018 var jeg med på rundtur i Kambodsja. Da besøkte vi også Phnom Penh som ble hovedstad i det sjølstendige Kambodsja i 1953. En dag var vi på sykkeltur i byen. En person i hver vogn, og syklistene trødde i full driv inn til hovedsentrum, Det var artig.

Klar for sykkeltur

Vi nærmer oss sentrum

I sentrum


 
Livlig i sentrum

Vi besøkte flere steder i hovedstaden. Vi var på museum, og vi besøkte det kongelige området. Phnom Penh er en stor by med rundt 1 million innbyggere. Men det ble tid å nyte livet oppe på hotellterrassen i kveldssol.

Vi besøkte kongelig område


En flokk munker

Kveldstund på takterrassen

I 2011 var jeg med på en langhelg i Roma. Jeg hadde vært der et par ganger før, men denne gangen fikk jeg skikkelig sett Italias hovedstad. Vi var tre personer som reiste fra Oslo, et par andre kom dagen etter.  Vi hadde god utsikt fra hotellet og bort til Colosseum.

Utsikt fra hotellet

De to andre kom i fin driv

Vi var oppe på Palatinerhøyden i Roma, det er den sentrale av Romas syv høyder. Her var fin utsikt ned til byen. Vi studerte Forum Romanum som er det største og mest kjente keiserforaene i Roma. Vi så også parken ved den historiske gaten Via Sacra.

Utsikt fra Palatinerhøyden

På historisk grunn

 Jeg var på rundreise i Malaysia og Borneo i 2019. Det ble et eventyr. Men her handler det om hovedsteder, og hovedstaden i Malaysia heter Kuala Lumpur, og der startet reisen. Det ble en lang flytur fra Amsterdam, over 12 timer, men det gikk greit. I Kuala Lumpur var vi opp til Petronas Tower. Vi tok heisen opp til 86. etasje. Derfra var en fantastisk utsikt.

Petronas Tower 


Fantastisk utsikt til hovedstaden


Vi spaserte også sammen med guiden i sentrum av byen. Jeg tok bilde der elven deler seg, for elven Kleng renner gjennom byen. Monorail så vi stadig passere oppe i luften. Om kvelden skulle vi ut og spise middag, men først stoppet vi ved en tidligere helikopterplattform, og der bar det oppover til toppen. Det fikk vi velge en favorittdrink, så fikk vi sett på utsikten til byen og nyte solnedgangen før vi dro til middag.

Der elven deler seg
Stadig en monorail

En unik start før middagen,
med utsikt til byen

 Den siste hovedstaden jeg besøkte var i året som gikk, i november 2021. Jeg hadde besøkt byen før, men nå fikk jeg skikkelig se byen med alle kanalene. Amsterdam er hovedstaden i Nederland, og denne helgen var flott vær. Her skal være 100 kanaler og jeg så mange av dem.  Vi var på flere museum, og besøkte også huset der Anne Frank og familien gjemte seg for nazistene, men dessverre ble oppdaget.

Fint ved kanalene

Her gjemte Anne Frank og familien seg


Jeg syntes Amsterdam er en fin by med alle kanalene, og vi var ekstra heldige med høstværet. Vi spaserte rundt i byen, var som nevnt på museumsbesøk, og vi var på kanaltur. En vellykket helgetur.

Idyllisk ved kanalene
På Dam-plassen i Amsterdam


 
  

 

 


  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar