mandag 5. desember 2022

I Rio de Janeiro

I går var vi og så blant annet Iguazúfossen, men denne dagen var torsdag 17. november, og jeg våknet  på hotellet vi sjekket inn på i går. Det ligger i strøket ved Copacabana. Jeg var i Rio de Janeiro i Brasil som er Sør- Amerikas største stat, og er det femte største land i verden, både i areal og i folketall. Det er det eneste amerikanske landet der portugisisk er offisielt språk.

Morgen i strøket Copacabana

Etter frokost skulle vi på utflukt for å se Kristusstatuen, Vi dro til toppen av det 710 m høye granitt- fjellet Corovado. Der var et fantastisk utsikt, og der stod den imponerende, kvite Kristusstatuen. Statuen er 30 m høy, og står på en 8m høg sokkel. Den kan sees på lang avstand. Statuen ble reist i 1931. Her ble det tatt mange bilder.

De stod Kristusstatuen

Mange bilder ble tatt her oppe på toppen, for utsikten ned til byen og området var utmerket. Men Kristusstatuen var vi kommet til toppen for å se. Jeg syntes statuen var mektig.

Ved statuen

Fin utsikt ned til byen

Her fra en annen vinkel

Så var besøket over, og vi dro ned til byen igjen. Nå skulle vi besøke en annen del av byen. Jeg tok bilde av en statue og der stod Maracana. Det er navnet på det største stadion i Brasil. Kanskje statuen var en idrettsmann. Vi kom nå til strøket Sambodrono som en kan si er episenter for samba, særlig under arbeidet før sambafestivaler.

Statuen

Vi er i Sambodromo-området

Vi er i ca. samme strøk

Her også øves til sambafestivaler

Et sted passerte vi et stort veggmaleri. Etter hvert passerte vi et spesielt bygg, det var et museum. Vi  så en som hadde med seg butikken sin. Vi så på bebyggelsen også, den var ganske tett. Vi så en  båt på bukta. Vi gikk videre, men stoppet og så på en kirke. Så ble det en stund pause. Seinere skulle vi samles, for vi skulle på en tur med trikk.

Stort veggmaleri

En har tatt med seg butikken sin

Bebyggelse

Skute på sjøen

Kirken

Så ble det en pause

Da tiden var inne, gikk vi til møtestedet, og der tok vi plass i trikken så kjørte vi av sted. Jeg prøvde å ta bilder på turen, det var ikke så lett, men god stemning på trikken. Da turen var over, var dett ikke slutt for dagen. da ble det samlet middag på et livlig sted.

Vi er på trikketur

Noen bilder ble det
Her på trikken
Utsikt

Det ble noen bilder likevel

Så var trikketuren over

Så ble det om lag direkte til et livlig sted vi skulle spise samlet middag. Da vi kom, var der alt i full sving, tre karer spilte, en av dem sang også. Vi gikk og fant våre plasser, men noen hev seg i dansen med en gang.