søndag 4. desember 2022

Vi var også på helikoptertur

Tirsdag morgen 16. november kjørte vi til stedet vi skulle på helikoptertur for å se de berømte fosse- fallene fra luften. Jeg hadde vært på helikopterturer før, men nå var jeg ekstra spent. Før vi dro, tok jeg bilder fra hotellet. Det het det samme som byen, Igazu. Etter frokost på hotellet, sjekket vi ut, og tok med bagasjen. Så dro vi av sted. Da vi kom til helikopterbasen, ble vi orientert om hvordan vi skulle forholde oss på turen.

Utsikt fra hotellrommet mitt

Her er hotellet

Da vi kom fram, stod vi ute og ventet, så kom helikopteret, det var vår tur. Vi gikk om bord, så fløy vi ut mot de berømte fossefallene. Flyveren var dyktig, og virket som en hyggelig kar. Det var store områder vi fløy over.

Der kommer helikopteret

Her er flygeren
Først store vidder utover

Vi nærmer oss

Nå fløy vi over dette berømte stedet. Det var utrolig å se, det er nesten ikke mulig å beskrive.. Jeg hadde sett fossene fra utsiktspunkter, men dette var noe av det mest fantastiske jeg har sett. Vi fløy over fossene minst to runder, før vi fløy tilbake til basen.

Vi var framme
For et syn

Utrolig å se

Flyveren tok et par runder  over området, før han fløy tilbake og landet, så gikk vi ut av helikopteret etter å ha opplevd en fantastisk tur.

En fantastisk opplevelse, frisyren
var det siste jeg ofret en tanke

Da vi landet, trodde jeg nesten at jeg kom ut fra et eventyr.

Nå skulle vi se en fuglepark og vi ble kjørt dit.

Der var et utrulig utvalg av fugler, Der var flere avdelinger, en av dem var papegøyer. Det var fint tillaget med små dammer og fine blomster.

Fint tillaget
Til og med røde fugler

Grønne papegøyer

Mer fargerike papegøyer
Spesielle tre
Spesielle blomster

Mange papegøyer har samlet seg

Her kommer spradetassen

Så litt skøy

Fine blomster
En som har lyst å fly

Litt av en donna
Til slutt så vi på fontenen

Nå skulle vi se fossen.      og vi ble kjørt dit. Først fikk vi servert lunsj, det var buffé. Vi satt rett ved vannet, og hadde god utsikt dit. Her slappet vi av en stund.

Avslapping etter lunsjen

Så til fossefallet. Så nær en foss hadde jeg ikke vært på turen. Vi var som regel et godt stykke unna.  Flere gikk nå det stykket der en får masse skvett over seg, men jeg og flere til tok heisen ned et stykke  ved fossen. Vi var nær fossen og måtte søke ly, ellers ble vi våte. Det var en enorm støy fra fossen, og vannet skvatt.

Buldrende foss

Så lenger nede

Vi så på dem som kom den veien til dette fossefallet. Der slo vann over dem, flere var gjennomvåte. Jeg var glad for at jeg valgte denne løsningen. Jeg var jo tett på fossen

Denne veien kom de, og
vannspruten slo over dem

Etter å ha sett fossen, kjørte vi rett til flyplassen. Nå skulle vi fly til Rio de Janeiro. Turen tok vel 2 timer. Det ble en enkel kos på flyet.

På flyplassen

Litt kos på flyet

Så gikk flyet inn for landing i Rio de Janeiro. Det var mørkt, så byen lå opplyst, Et flott syn, og byen så svært stor ut.

Byen lå opplyst

En stor by

Nå var vi i Rio de Janeiro og ble kjørt rett til hotellet, der sjekket vi inn. jeg gikk rett til rommet, det hadde vært en lang dag.